Een nieuwe Final Fantasy game is elke keer weer een monumentale gebeurtenis. Een grotere zekerheid dat je een fenomenale game-ervaring tegemoet gaat is eigenlijk niet te vinden. Toch is de hype voor Final Fantasy XII de afgelopen jaren flink gedaald. Dit heeft een simpele reden: de game heeft te lang op zich laten wachten doordat de release door Square-Enix keer op keer is uitgesteld. Het is treffend dat Final Fantasy X in de begindagen van de PlayStation 2 verscheen, en Final Fantasy XII in de nadagen. In de tussentijd moesten fans genoegen nemen met de middelmatige Final Fantasy X-2 en de MMORPG Final Fantasy XI. En nu Final Fantasy XII eindelijk is verschenen (althans in de V.S.) moet dit spel het opnemen tegen een generatie nieuwe consoles met games die beschikken over prachtige graphics en/of een originele spelbeleving. Je zou kunnen denken dat Final Fantasy XII bij het verschijnen al oud en achterhaald is. Dit is gelukkig niet het geval. In tegendeel, met Final Fantasy XII weet Square-Enix niet alleen de huidige games op de markt te evenaren maar zelfs te overtreffen. Het spel is een triomf van innovatie en ouderwetse vaardigheden als gameontwerp en de kunst van het vertellen van een verhaal.