Elite Beat Agents

De grootste veranderingen in Elite Beat Agents ten opzichte van Osu! Tatakae! Ouendan! zijn de verhaaltjes en de soundtrack.

De verhalen die in elk hoofdstuk verteld worden zijn aangepast aan het Westen. Er zitten een paar hele leuke tussen (zoals die met een Paris Hilton-achtig typetje) maar het merendeel valt toch te kwalificeren als flauw. De verhalen missen gewoon een zeker \\\"iets\\\". Het is tekenend dat het leukste verhaal zich in het Verre Oosten afspeelt en een dikke Ninja in de hoofdrol heeft. Misschien komt het ook omdat de verhalen nu erg gericht zijn op de Amerikaanse cultuur in plaats van de Japanse, waardoor wij Europeanen er nog steeds niet zo veel mee hebben. En in Osu! Tatakae! Ouendan! maakte je toch altijd een beetje je eigen verhalen omdat je veelal geen idee had wat personages zeiden of waar het over ging.

De belangrijkste verandering in Elite Beat Agents is echter de soundtrack. En dit is meteen het belangrijkste minpunt van het spel. In Osu! Tatakae! Ouendan! zijn, ook al ken je ze niet, bijna alle J-Pop liedjes memorabel en beschikken deze over “catchy” deuntjes die je helpen bij het goed spelen van de game. Vaak is het steeds opnieuw willen horen van een liedje al reden genoeg om een level te blijven spelen. Zo is het prachtige \\\"Over the Distance\\\" een tijdloos nummer. Zo niet in Elite Beat Agents, er zijn slechts een zestal liedjes die met recht tijdloos kunnen worden genoemd: Y.M.C.A. van The Village People, Material Girl van Madonna, A.B.C. van de Jackson Five, September van Earth Wind and Fire en Let’s Dance van David Bowie. Van de moderne liedjes is eigenlijk alleen Canned Heat van Jamiroquai het luisteren waard. De rest van de tracklist bestaat uit een serie dertien-in-een-dozijn waardeloze punkrock liedjes die nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn. En wie zit er nu te wachten op een liedje van Ashley Simpson? Dit wordt overigens erger gemaakt doordat de liedjes niet door de originele artiesten worden opgenomen, maar covers zijn. Dit valt bij onbekende liedjes niet op, maar bij de bekende platen des te meer.

Gezegd kan worden dat ongeveer 1/3 van de soundtrack van Elite Beat Agents geslaagd kan worden genoemd. Kanttekening hierbij is dat muzieksmaak persoonlijk is, en hetgeen ik niet zo mooi vind door andere mensen geweldig kan worden gevonden.