Tiger Woods PGA Tour 2007

TW2007 bevat 12 verschillende golfbanen, de meeste zijn echt bestaande banen als Firestone Country Club, Glen Abbey, Princeville, Spyglass Hill, St Andrews, en Bandon Dunes die minutieus nagemaakt zijn. Jammer is dat dit, net als bij TW2006 op de 360, minder banen zijn dan in de versie op de PC en de vorige generatie consoles. Naast de golfbaan zal de speler ook veel tijd doorbrengen op het oefenveld, wat in deze editie geheel is vernieuwd. Het oefenveld bestaat uit een verzameling greens, dartbord-achtige doelwitten en hindernissen. Hier kunnen alle facetten van de golfsport worden geoefend en korte mini-games worden gespeeld wanneer je geen zin hebt om 18 holes te doorlopen. Ook is het belangrijk om te oefenen om de vaardigheden van je golfer te verhogen, aangezien EA in TW2007 het level-systeem heeft verandert.

Of je in de single player nu kiest voor de Tiger World Challenge waarin je een serie steeds sterkere tegenstanders moet verslaan of de PGA Tour waar je toernooien moet spelen, de banen worden steeds moeilijker en de tegenstanders lastiger te verslaan. Net als in een Role Playing game beschikt je golfer over een aantal vaardigheden als putten, approach, recovery die je gedurende het spel kunt verhogen. Je begint met 0% maar kunt elke vaardigheid tot 110% verhogen. Dit doe je op het oefenveld door per vaardigheid verschillende oefeningen te doen. Om te voorkomen dat spelers alleen maar zouden oefenen om hun vaardigheden te maximaliseren en vervolgens met een vinger in de neus door het spel zouden gaan is er een limiet ingesteld. Deze limiet bestaat uit een grens tot waar je je personage maximaal kunt upgraden. Door het bereiken van mijlpalen in het spel wordt deze limiet telkens opgerekt. Zo wordt het spel prima in balans gebracht waardoor het altijd uitdagend blijft en je niet meer, zoals in de vorige delen, op de automatische pilot kunt spelen. Je zal je echt op elk schot moeten concentreren. Enige nadeel aan dit level-syteem is dat geld verdienen geen belangrijke drijfveer meer in het spel is. In vorige delen moest je echt afwegen of je je zuur bij elkaar geslagen geld zou uitgeven aan nieuwe spullen of zou besteden om je vaardigheden te verhogen. Dit is verdwenen en geld vormt nooit meer een gebrek.

Tiger Woods 2007 is dus moeilijker dan zijn voorgangers, dit vooral door het hierboven beschreven systeem dat ervoor zorgt dat je vaardigheden nooit die van je tegenstanders te veel voorlopen. Hiernaast zijn er nog wat veranderingen in de gameplay van het spel die de moeilijkheidsgraad verhogen. Voorheen kon je een doel op de baan aanklikken waar je wilde dat de bal na het afslaan zou terechtkomen. Sloeg je zuiver dan was de kans groot dat de bal daar ook daadwerkelijk terecht kwam. Nu wordt er echter gewerkt met een doelcirkel waarbinnen je bal terecht kan komen! En hoe verder weg en hoe lager je vaardigheden, hoe groter de cirkel! Dus zelf als je een zuivere slag doet heb je altijd kans dat je naast de baan belandt. Ook het putten is moeilijker geworden. Er zijn geen tips meer van je caddy die je vertellen waar je moet richten. Je moet het nu echt allemaal zelf uitzoeken door te letten hoe de green loopt. Net als in het echt is het nu heel goed mogelijk om een briljant gespeelde hole op het laatst te verpesten door drie of vier keer te putten. Zorgen dat je op de green dichtbij de hole terecht komt is nog nooit zo belangrijk geweest. Om dit voor elkaar te krijgen beschikt de speler over een aantal nieuwe slagen en kun je de hoek van je club aanpassen om boven of onder obstakels te slaan.

Samengevat zorgen de nieuwe gameplay-elementen ervoor dat Tiger Woods nog nooit zo uitdagend is geweest. Birdies of Par spelen is geen vanzelfsprekendheid meer en je zal je echt op elke slag moeten concentreren. Putten is opeens ook realistisch moeilijk geworden, en net als in het echt kan dit soms behoorlijk frustrerend zijn. Mensen die niet van moeilijk houden en liever achterover leunen op de bank gamen kunnen overigens de moeilijkheidsgraad verlagen of valsspelen door hun vaardigheden te maximaliseren door deze te kopen op Xbox Live Marketplace.

Naast de single player bestaat TW2007 ook nog een multiplayer mode waarin speler tegen vrienden kan spelen, kan deelnemen in online toernooien of nieuwe mini-games als Battle Golf, 21 of OneBall kan spelen.