Forbidden Siren 2


Forbidden Siren was een survival horror game, die de nadruk op het horror-aspect legde. Door middel van beeldfilters werd een creepy sfeer neergezet en om de personages overtuigend neer te zetten werden er videobeelden als face-textures gebruikt.
Bovendien werd je als speler geconfronteerd met Sightjack. Door deze telepathische gave kon je zien wat anderen zien. Erger was echter dat wanneer je gezien werd door een zombie, een fractie van een seconde de Sightjack werd ingeschakeld. Net lang genoeg om je te laten schrikken, net te kort om te zien waar de zombie zich bevond.

Aangezien Siren, de naam waarmee Forbidden Siren in Japan is uitgebracht, een behoorlijk succes was, besloot Sony om nog twee delen uit te brengen. Deel drie zal op de PlayStation 3 verschijnen, tot die tijd kunnen we op de PlayStation 2 nog huiveren met deel twee.

Zwart beeld. \"What is that?\" hoor je roepen. \"Close the door! Don\'t let it get out!\". Zo begint Forbidden Siren 2. Vanaf de eerste minuut wordt een beklemmende sfeer neergezet. Het is duidelijk dat dit geen spel is voor mensen met een zwak hart, zwangere vrouwen of mensen die niet genoeg schoon ondergoed in huis hebben.

Net als in Forbidden Siren speel je met meerdere karakters die allemaal hun eigen verhaal hebben. Elk verhaal is een stukje van een puzzel. Door met meerdere personages spelen, die allen hun eigen pad volgen, kunnen de schrijvers makkelijk saaie stukken overslaan door je naar het volgende deel van het verhaal toe te sturen.
Je speelt echter maar een korte tijd met elk personage, waardoor je je nooit écht in zijn of haar verhaal kan verdiepen. Ook komt hierdoor geen emotionele band met het personage tot stand. Hoewel dat misschien in sommige gevallen wel zo verstandig is...

Wat ook gebleven is, is de tijdsaanduiding. Je speelt het spel rond het uur nul. De tijdsaanduidingen zijn dan ook bijvoorbeeld -7.23 uur. Dit houdt in dat het stukje verhaal dat je gaat spelen zeven uur en 23 minuten voor het nul-uur speelt. Wat dat nul-uur precies inhoudt, kom je vanzelf achter, en het hier beschrijven zou het verhaal en de eerste speeluren bederven.