Fight Night Round 3

Met je zelfgemaakte bokser kun je vervolgens de career mode betreden. Door op de vuist te gaan met andere boksers klim je omhoog in het wereldje, verdien je geld en unlock je allerlei zaken. Tussen de wedstrijden door heb je de mogelijkheid om te trainen en zo je stats omhoog te werken. Er zijn drie trainingssoorten die zich ieder op andere stats richten (onder andere kracht, uithoudingsvermogen, energie, snelheid, enzovoort). Je kunt je stats upgraden door een mini-game te spelen. Hoeveel punten je erbij krijgt is afhankelijk van de behaalde prestaties in het spelletje. Daarnaast is het mogelijk de stats automatisch te verbeteren; je zult dan echter slechts de helft van het aantal te behalen punten krijgen.

Zoals eerder is gezegd, wordt er gebokst met de rechter analoge stick. Met de klok meedraaien is je linkerhand, wat tegen de klok in is lijkt me wel logisch. Het soort stoot is afhankelijk van het aantal graden dat je draait; niet draaien is een normale stoot, 90 graden een hoek en 135 graden een uppercut. Daarnaast heb je nog speciale stoten zoals de Haymakers en Flash KO’s. Deze zijn extra krachtig (maar ook langzamer) en voer je uit door de stick na een kwartdraai weer retour te draaien. Het is aan te raden om je opponent eerst te verzwakken met wat snelle stoten, om hem vervolgens op zijn donder te geven met wat hoeken en uppercuts en tot slot het klusje te klaren met een Haymaker of Flash KO. Helaas blijkt dat simpelweg draaien met de stick en kijken waar het schip strandt ook vaak tot succes leidt.

<\/center>

Uiteraard is er meer uit de controller te toveren. Zo kun je, en dat is noodzakelijk, wegduiken en inkomende aanvallen blokkeren. Als je een aanval met succes hebt weten te ontwijken of weerstaan is het jouw beurt om toe te slaan. Op dit gebied is het helaas allemaal een beetje kneuterig uitgewerkt, de overgang tussen slaan en wegduiken is namelijk allerminst soepel. Als ik sla, wil ik direct daarna kunnen wegduiken, desnoods wil ik zelfs mijn stoot afbreken. Dit is echter niet mogelijk; je moet en zal de slag afmaken, en soms duurt het zelfs heel even voordat je daarna daadwerkelijk weer kunt bewegen. Het zal dus best wel eens gebeuren dat je moedeloos moet toekijken hoe je virtuele bokser een harde knal in het gezicht krijgt. Buiten dit euvel om is het boksen goed uitgewerkt. Het is heerlijk om in slowmotion terug te zien hoe je je tegenstander neerslaat, onder het genot van geluiden alsof je een zakje chips vergruist en tegelijkertijd je vuist in het achtereinde van een koe stopt. Als een ware pugilist springt een blije Geert door ring. Ondertussen ligt zijn tegenstander, laten we hem Wouter noemen, in een foetushouding op de grond. \\\'1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10,\\\' brult een besnorde scheidsrechter. Wouter staat niet op, de man met het rare kapsel heeft gewonnen. Dit alles blijft echter, net als de rest van de game, maar tijdelijk leuk. Het over en weer slaan wordt op den duur namelijk erg repetitief en daar kunnen de steeds groter worden arena’s en sterkere tegenstanders geen verandering in brengen.

Alles binnen de boksring ziet er grafisch prachtig uit, dat we dat nog van de Playstation 2 mogen aanschouwen. De boksers bewegen lichtvoetig, fysieke schade is duidelijk te zien en er doen zich zelfs uitdrukkingen van pijn voor op hun gezicht. Alles buiten de ring ziet er daarentegen uit alsof het door een volslagen idioot is ontworpen. Uiteraard is dit niet het geval en is dit simpelweg de prijs die we moeten betalen voor de pracht en praal bínnen de ring, en daar gaat het toch om? Qua geluid is het eveneens prima: goede effecten, bijpassende soundtrack en professioneel klinkend commentaar. Hoewel dat laatste zo nu en dan wel in de herhaling valt.

<\/center>