Film: Imagine That

De economische malaise grijpt al geruime tijd woest om zich heen. De bestaansvooruitzichten voor bedrijven laten zich maar moeilijk voorspellen, topmannen zijn hun baan niet meer zeker en ook op de beurs is het elke dag weer feest. Of niet, natuurlijk. Dit maakt het werk voor financieel adviseur Evan Danielson (vertolkt door eeuwige lolbroek Eddie Murphy) niet bepaald makkelijker. Evans jacht op promotie voor een topfunctie zorgt er, in combinatie met het huidige economisch klimaat, voor dat werk zijn gehele leven beheerst. De tijd die hij aan zijn dochtertje Olivia kan besteden is hierdoor uitermate gering. Vervelend, want wellicht ter compensatie van de gebrekkige vaderliefde leeft Olivia deels in een fantasiewereld. Wanneer blijkt dat Olivia's verbeelding hints bevatten die van voorspellende waarde zijn voor het commerciële succes van haar vader, krijgt Evan op zijn beurt steeds meer interesse in de belevingswereld van zijn dochter. Denkbeeldige vriendjes die de beurskoersen kunnen voorspellen; je moet er maar opkomen. Ook de makers van Imagine That ontbreekt het blijkbaar niet aan een rijke fantasie.

Zo ontvouwt zich een twee uur durende familiefilm, waarbij de nadruk ligt op de relatie tussen Evan en zijn dochter, alsook in hoeverre een carrière afbreuk kan doen aan dergelijke relaties. Iets waar vele familiefilms in het verleden al aan ten prooi zijn gevallen, is het geforceerd moeten uitdragen van een moralistische boodschap. Ook in Imagine That lijkt van begin af aan ons onderbewuste bestookt te worden met gezinsidealen. Gezin boven werk en eerlijk duurt het langst, dat soort clichés. Vrijwel elke scène die volgt zal grotendeels blijven hangen in de vorm van een subtiele doch smerige nasmaak die verdacht veel wegheeft van een opgeheven vingertje. Op zich is het geen misdaad om als filmmaker je product te verweven met een vleugje persoonlijk idealisme. Film is immers een fantastisch medium om een boodschap mee te verkondigen. Wanneer Eddie Murphy echter genadeloos hard een open deur intrapt, kan ik hiervoor mijn waardering enkel uitspreken in de vorm van strafpunten. Al helemaal met inachtneming van de rest van het verhaal, dat rustig toewerkt naar een weinig verrassend einde.

Niettemin zijn er nog genoeg vlakken waarop deze film goed zou kunnen scoren. Zo staat de aanwezigheid van Eddie Murphy voor sommige mensen garant voor dijenkletsend vermaak. Waarschijnlijk zijn dat dezelfde mensen die Jar Jar Binks een waardevolle toevoeging aan het Star Wars universum vonden, maar dat terzijde. Murphy voert wederom zijn inmiddels overbekende kunstje van jolige mimiek en bijbehorend stemgebruik uit. Toegegeven, dit doet hij prima, maar het is inmiddels te bekende kost om de film naar een hoger niveau te tillen. Ook Yara Shahidi laat in de rol van Olivia weinig bijzonders zien. Zoals bij vele andere kind-acteurs, neigen verscheidene van haar scènes eerder naar het irritante dan het humoristische. Over de gehele linie bekeken schiet de film sowieso enigszins tekort aan grappige momenten. De lollige momenten die er zijn, zijn vrijwel allemaal toe te schrijven aan acteur Thomas Haden Church, die een fantastische rol neerzet als Evans business-rivaal Johnny Whitefeather. Zijn krachtige stem, gladde houding en het bezit van toch wel de betere dialogen van de film, laten de performance van Haden Church ver uittorenen boven die van ieder ander. Jammer genoeg zijn zijn schouders net niet sterk genoeg om de gehele film te tillen. De last is dan ook erg zwaar.

Tenslotte dienen er vraagtekens gezet te worden bij de beoogde doelgroep van Imagine That. Het is duidelijk dat de makers voor ogen hadden complete gezinnen naar de bioscoop te trekken. Je kent het wel: zo'n film die voor Jan en alleman zeer vermakelijk is om te kijken, al is het om volstrekt verschillende redenen. Hiervoor is het echter van belang meerdere gelaagdheden aan te brengen die de film voor alle leeftijden het kijken waard maken. Imagine That is helaas veelal te ééndimensionaal om aan deze eis te voldoen. Soms lachen paps en mams, soms lachen de kinderen, maar beiden zullen zich gedurende de helft van de film vervelen. Het enige wat overblijft is een wijze Amerikaanse les over het belang van het schenken van tijd en aandacht aan ons kroost. Mijn persoonlijke toevoeging hieraan voor alle ouders onder ons: besteedt die tijd nou toch nuttig, en niet aan die ene film met Eddie Murphy erin.

Label: Universal Pictures International Releasedatum: 15 oktober 2009
Kijkwijzer: Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.