Fight Night Round 3

Tom (Pitom)
Tijdens de hoogtijdagen van de Super Nintendo was ik een fanatiek speler van Super Punch Out II. Je werkte keurig een rijtje van cartoony boxers af: clowns, oude mannetjes, snelle Aziaten; je kon het zo gek niet bedenken. Op een dag raakte ik aardig gefrustreerd vanwege een onmogelijk gevecht tegen een behendige ninja. Ik besloot de cartridge door een openbaar toilet te spoelen, Super Punch Out heb ik daarna nooit meer gespeeld.

Sindsdien zijn er maar weinig boksgames meer gemaakt, hopelijk niet als gevolg van mijn wrange daden. EA dacht in 2004 echter een gat in de markt te zien, en begon met het uitbrengen van de Fight Night Serie. Fight Night 2004 kenmerkte zich met het zogenaamde Total Punch Control, dit hield in dat je sloeg met je rechter analoge stick. Als je de stick nauwelijks draaide gaf je een snelle stoot, een zwenk van 135 graden had echter een harde uppercut tot gevolg. Zo had je veel invloed op de manier van slaan, zonder daarvoor allerlei verschillende knoppen te moeten bedienen. Ook het tweede deel maakte gebruik van dit inventieve boks-systeem, deel 3 idem. Of je dit EA kwalijk wilt nemen, ligt geheel aan jezelf.

Als je wilt kun je met een echt bestaande bokser spelen, zeker voor fans van de sport een plusje waard. Er is echter ook de mogelijkheid aanwezig zelf een bokser te creëren, en daarin is EA toch wel heel goed geslaagd. Deze mode is namelijk zo uitgebreid dat je er al gauw een uur lang mee bezig bent, toch blijft alles gebruiksvriendelijk. Al snel had ik Geert geschapen, uiteraard voorzien van een dubieus kapsel. Uitgebreide mogelijkheden op het gebied van uiterlijk zijn vandaag de dag haast vanzelfsprekend. Het is daarom een welkome toevoeging dat je de speelstijl van je vuistvechter naar eigen wil in kunt vullen. Je kunt gaan voor een krachtige en trage, of juist een snelle en (per stoot) zwakkere stijl. Logisch genoeg kom je er naargelang je gaat spelen pas achter welke stijl bij je past. Gelukkig is de stijl van je bokser te allen tijde aan te passen.