Prince of Persia: The Two Thrones

Het verhaal van The Two Thrones is een direct vervolg op Warrior Within. De Prins is terug op weg naar Babylon, zijn thuis. Hij vaart samen met zijn chick Kaileena de havens van Babylon binnen als ze aangevallen worden. Kaileena wordt gevangen genomen en jij gaat haar natuurlijk redden. Zodra de fantastische intro-film afgelopen is neem je de controle over de Prins en bevind je je in een uitgestorven Babylon. Je klimt en klautert door de straten en je vraagt jezelf af wat er hemelsnaam gebeurd is... Tijdens het spelen hoor je de Prins regelmatig in zichzelf dit soort vragen stellen. Hiermee is een belangrijk punt uit de Sands of Time terug: emotie. Af en toe voel je echt de wanhoop van de Prins. Na een stukkie klauteren kom je in het kasteel en daar zijn de welbekende draaiende cirkelzagen en de grondspiezen die je het leven zuur maken. De hele Prince of Persia sfeer is weer terug zoals hij hoort te zijn. De mooie graphics en de goede soundtrack helpen ook mee bij het echt beleven van de game, je speelt het niet alleen, je wordt helemaal in het verhaal gezogen.

Al vrij snel heb je jouw vrouwtje weer teruggevonden en tevens zie je een oude bekende weer terug. Helaas ben je zo dom om direct aan te vallen en gaat er van alles mis natuurlijk. Je wordt geïnfecteerd met het Zand der Tijd en vanaf dat moment zul je op bepaalde punten veranderen in de Dark Prince.

De Dark Prince is je duistere kant, hij is sterker en sneller dan de \\\'gewone\\\' Prins maar heeft niet het gevoel en de emotie van hem. Je hebt een ketting aan je arm zitten en het vechten met de Dark Prince lijkt hierdoor een klein beetje op het vechten met Kratos uit God of War. Ook de puzzels zijn aangepast op de Dark Prince, je kan bijvoorbeeld verder reiken tijdens een sprong. De Dark Prince heeft echter wel een zwakte, hij heeft zand nodig om in leven te blijven. Tijdens het spelen loopt zijn levensmeter langzaam terug en deze wordt alleen bijgevuld met zand. Je moet dus niet treuzelen, maar doorlopen en blijven vechten.

Tijdens het spelen hebben de Dark Prince en de gewone Prins regelmatig een kleine discussie met elkaar. Deze zijn erg goed, ze laten goed het verschil horen tussen de twee characters. De Dark Prince is veel egoïstischer terwijl de Prins zelf vooral goed wil doen. Regelmatig hebben ze ook grappige discussies:

Dark Prince: Daar heb ik je toch mooi even uit gered!
Prins: Ik heb jouw hulp helemaal niet nodig joh!
DP: Ohw, je wilt graag snel dood?