Boek: Daniel Kehlmann - Roem

In 2006 verscheen Het meten van de wereld. Het werd de onverwachte bestseller van dat moment. De Duitser Daniel Kehlmann, net de 30 gepasseerd, werd er op slag wereldwijd (verschenen in veertig landen) beroemd mee. Het was niet eens zijn debuutroman, Kehlmann bracht sinds zijn debuut op zijn 22e zes romans, een verhalenbundel en een essaybundel uit. Roem is zijn nieuwste wapenfeit. Deze roman bestaat uit negen verhalen, waardoor je gaat denken dat het gewoon een verhalenbundel is, die ze om marketingtechnische redenen een 'roman' noemen. Na lezing denk je er echter wel anders over. Het is een complex in elkaar grijpend geheel, dat pas volledig te doorgronden is na een tweede keer lezen.

Ingewikkeld?
Niet dat Roem zo ontzettend ingewikkeld is om te lezen. Integendeel. Het is een tweehonderd pagina dun boekwerkje, volgeprint met tekst in grote letters. Daar vlieg je doorheen. En dat ligt niet alleen aan het aantal woorden, maar vooral aan de kwaliteit van de woorden. Wat een soepele zinnen schrijft die Kehlmann. Alleen zijn woorden zijn al een genot om te lezen, zonder hoogstaande blabla te bevatten. Het is de eenvoud die raakt. Met die eenvoudige woorden zegt de auteur ook nog eens hele leuke dingen. De negen verhalen in dit boek hebben allemaal op een andere manier met elkaar te maken. Wat dat is, merk je al vroeg, pas heel laat of helemaal niet (misschien na die tweede keer lezen dus). De alinea waarin een ander verhaal terugkomt, lijkt extreem helder te zijn, door de belichting van meerdere kanten. En het is net alsof je ook in het complot van de auteur zit, omdat jij weet hoe het zit en de personages in de verhalen niet.

Taxi
Er zijn verhalen over een auteur, die zwaar neurotisch is en bang als een klein kind voor nieuwe dingen. Zijn vriendin wil niet dat haar karaktertrekken in een verhaal terechtkomen, maar bevindt zich ineens op een reis naar Afrika, die subtiel anders aandoet dan normaal. Een man koopt een mobiele telefoon en krijgt telefoontjes voor iemand anders. Een acteur voelt zich niet zijn normale zelf. Een vrouw is ongeneeslijk ziek en staat voor een definitieve beslissing. Een luie werknemer surft tijdens werktijd alleen nog maar op internet en krijgt afkickverschijnselen als hij te lang offline is. Een reis naar een onherbergzaam oord wordt een gruwel. Zijn baas heeft een vrouw, maar gaat vreemd. En wie is toch die vreemde taxichaffeur?

Bijzonder lekker
In Roem worden hele vreemde en hele alledaagse zaken beschreven, op een manier die beide als aannemelijk en verwonderlijk doet overkomen. Kehlmann leverde een bijzonder lekker leesprojectje af met Roem. De negen verhalen zijn afzonderlijk zelfs al goed, maar in romanvorm creëren ze een verrassing.

Uitgever: Querido ISBN: 978 90 214 3529 9 Pagina's: 194

Kijk voor meer boeken in het FOK! boekenforum.