CD: The Uglysuit - The Uglysuit

De uitvinder van de parkeermeter, Carl Magee, komt er vandaan en de stad was tevens de eerste plaats waar de parkeermeter in 1935 werd geïntroduceerd. Oklahoma City heeft momenteel een ietwat interessantere reden om trots te zijn op enkele van zijn inwoners. De band The Uglysuit heeft namelijk zijn wortels in deze stad liggen en komt met een ijzersterk debuutalbum op de proppen.

Het zeskoppig gezelschap (al telt de inlay zeven namen) laat ondanks hun jonge leeftijden vanaf the-get-go al een volwassen geluid horen. 'Brown Blues Passing' laveert tussen dromerige indie-folkpop en neo-psychedelica. Trage klanken mengen zich in het palet van de verfrissende compositie. De luisteraar wordt meegezogen in een vortex van uitgestrekte popgitaren, meeslepende toetsen en zachtaardige vocalen. De single 'Chicago' bedient zich van pakkende koortjes en dito refrein en zou niet misstaan op de Garden State soundtrack of een verzamelplaatje met The Shins.

Van tijd tot tijd trekken droeve, ingetogen klanken de kar, maar de afwisseling met opbeurende tonen is in goede balans. 'Brad's House' is zo'n melancholieke track, ondergedompeld in bombastische dramatiek. Toch zorgt onder andere de samenzang en het keyboard ervoor dat er een sprankeling van hoop aanwezig blijft, waardoor het geluid erg verfrissend klinkt. Andere nummers zoals 'Anthem of the Arctic Birds' beroepen zich geheel op vrolijke orgels en meerstemmige zang. Nummers van meer dan zeven minuten en muzikaal epische proporties verzanden niet in eindeloos gereutel, maar blijven elke seconde interessant en opbouwend. De band is er uitermate goed in geslaagd om een balans te vinden tussen veel werelden, maar het gebundelde geluid resulteert in een droomwereld van folk en psychedelische pop. The Uglysuit hebben met hun selftitled album een juweeltje afgeleverd.

Label: Quarterstick Records Datum: Oktober 2008 Waardering: