Boek: Tom Cain - De Accident Man

SubheaderStel je voor dat je een lastig iemand kent en je wilt graag dat die gewoon een ongelukje krijgt. Als het dan ook nog eens gaat om een crimineel die zwaar bewaakt wordt, dan kun je de Accident Man bellen. Alles behalve goedkoop, maar een echte professional die ervoor zorgt dat de slechte man iets slechts zal overkomen, succes gegarandeerd. Samuel Carver is die man en hij wordt dan ook ingehuurd door iemand die een aanstaande terrorist moet vermoorden. Op zondag 31 augustus 1997 zorgt hij er dan ook voor dat deze slechterik aan een slecht einde komt in een tunnel in Parijs. Maar kort na zijn opdracht is hij zelf het doelwit van een aanslag, waaraan hij gelukkig weet te ontkomen. Zijn opdrachtgever wilde blijkbaar niet dat hij achter de identiteit kwam van de vrouw die ook in de auto zat. Een heftig kat en muis spel volgt waarbij verschillende groepen de strijd geïnteresseerd volgen.

Tom Cain is het pseudoniem van een Britse journalist met intussen ruim vijfentwintig jaar ervaring. Voor zijn werk heeft hij onder andere gewoond in Moskou, Washington D.C. en Havana. Wie de schrijver in het echt is, is nog niet bekend. We weten wel dat hij een fan is van de auteur Lee Child en dat hij een aantal ervaringen deelt met zijn hoofdpersoon. Zo heeft de schrijver ook op een Engelse kostschool gezeten waar een militaire exercitie werd gehouden voor het ontbijt. Op het moment wordt druk gekeken of er een verfilming zal komen van het eerste boek, Tom Cain werkt zelf aan een tweede die hopelijk snel zal verschijnen. Ook in dat boek is de hoofdrol weggelegd voor de man die we hebben leren kennen als Samuel Carver.

Het spelen met historische feiten en deze verweven in een actiethriller is zeker niet nieuw of origineel te noemen. In hoeverre het gebeurde ook mogelijk is, is ook niet echt bekend. Wel heeft de schrijver veel moeite genomen om de details in het verhaal kloppend te maken, iets wat je goed in het dankwoord kunt lezen. Die details komen het verhaal, dat de nodige snelheid heeft, zeker ten goede. Daarnaast heeft de held ook een behoorlijk verleden en is de schrijver bij hem al zeer diep gegaan qua beschrijving. Rest nu nog een vervolg waarin we meer over hem te weten komen. Het debuut van Tom Cain in de actieliteratuur is dan ook zeker een mooie binnenkomer. Hopelijk laat het tweede deel niet lang op zich wachten.

Uitgever: The House of Books ISBN: 9789044319705 Pagina's: 384