CD: Birdpaula

Als je één ding zeker kan zeggen na het beluisteren van het titelloze debuutalbum van Birdpaula, dan is het wel dat de Amerikaanse zangeres Paula Moore een behoorlijk onbezorgd leventje leidt. Opgegroeid tussen de folk, blues en jazz van haar ouders studeerde ze onder andere klassieke muziek, om vervolgend rond te reizen als jazzpianiste. Al die elementen uit haar jeugd keren terug op haar eerste album, maar dan omlijst in een rustieke popsfeer. Denk aan Norah Jones, maar dan minder jazzy. Of onze eigen Charlie Dée.

Ideale zondagmiddagpopplaat
Haar ode aan een zonnige lentedag waar helemaal niets hoeft (Lazy Day), zegt eigenlijk alles. Vederlicht, easy listening zoals het ooit bedoeld is. Zelfs in de nachtelijke uren lijken de zonnestralen door te breken bij de eerste woorden die Paula met haar zwoele stem bezingt. "Cause you can't go wrong / With a happy song / On a lazy lazy day". En zo is het maar net.

Naar het einde van het album worden ook uptempo songs niet geschuwd, zoals het wederom uiterst vrolijke, countryachtige 'Do You Wan't To Know'. De afwisseling is noodzakelijk, want hoe heerlijk de zachte, rustige klanken ook zijn, af en toe lijkt het iets te voorzichtig en zelfs saai. De snellere popnummers maken dit deels goed, maar het kan niet altijd verhullen dat eigenlijk elke song precies hetzelfde is. Dat is niet altijd even erg, kwalitatief zit het allemaal wel goed. Maar hoe vaker je het album beluisterd, des te minder plezier je er van hebt. De volgende keer wat gewaagdere nummers, en je hebt een popplaat die iedereen zal kunnen bekoren.

Label Pias Datum: juli 2007 Waardering: