DVD: Bassie en Adriaan en het geheim van de schatkaart

Je kunt veel zeggen over Clown Bassie, maar hij houdt zichzelf goed in het nieuws en voorziet zichzelf van voldoende duiten voor een luxe leven. Soms mept hij wel eens een irritant kind aan de kant, of weigert hij kindertjes een handtekening te geven, maar stiekem blijft Bassie toch volksclown nummer één. Dat merkt de familie van Toor (want zo heten de clown en acrobaat in het echt) dan ook in hun boekhouding (die ze volgens geruchten nog angstvalliger verstoppen dan de Van der Valkjes). De verkoop van poppetjes, cd's, stickerboeken en dvd's betekent een miljoenenomzet voor de broers. Alle afleveringen die Bassie en Adriaan ooit hebben gemaakt worden op dvd uitgebracht. Eerder werd de serie Bassie & Adriaan en het geheim van de schatkaart al in twee delen in de markt gezet, maar nu is deze ook verkrijgbaar in één box.

Het leven lacht clown Bassie en acrobaat Adriaan toe. Het circusseizoen is afgelopen en voor het duo breekt de vakantie aan. Ze bezoeken een rommelmarkt en voordat Adriaan het kan voorkomen breekt Bassie per ongeluk de tent af. Ze moeten alle gebroken artikelen kopen en vertrekken met een kar vol troep richting hun vrolijk gekleurde caravan. Daar ontdekken ze dat er achter een schilderij een bijzondere verrassing zit: een schatkaart! Zoals altijd leidt het verhaal naar een populaire vakantiebestemming (kunnen Bassie en Adriaan toch van de belasting aftrekken) en ook nu gaan de twee naar de zon. Volgens de kaart ligt er een geweldige schat op hun te wachten op de Canarische eilanden, dus ze pakken een vlucht en het avontuur lonkt! Wat ze echter niet weten is dat de Baron, B2 en Vlugge Japie ontdekt hebben dat Bassie en Adriaan een schatkaart hebben. Ook zij trekken richting de Spaanse eilanden en hebben maar één doel: de schatkaart afpakken en zelf de schat vinden! Spannend!

Drommels, drommels en nog eens drommels!
Wat als eerste opvalt aan Bassie & Adriaan en het geheim van de schatkaart is dat zowel Bassie als Adriaan behoorlijk magerder zijn dan nu. Op zich niet zo verwonderlijk, want de serie is al meer dan vijftien jaar oud, maar het is wel even schrikken. Qua verhaal duurt het behoorlijk lang voordat de boel een beetje op gang komt. Er worden heel veel slechte moppen getapt, er gebeurt van alles wat niets met de schatkaart te maken heeft (zoals de oprichting van een voetbalclub voor de lokale hangjeugd) en ook wordt er veel tijd genomen voor het educatieve gedeelte van de serie. Toch blijven Bassie en Adriaan vermaken; vooral bij de achtervolgingen of als Japie probeert de orders van de Baron uit te voeren.

Bassie & Adriaan en het geheim van de schatkaart is een release op twee dvd's, die verpakt zitten in een aardige digipack. Alhoewel de serie behoorlijk gedateerd overkomt, zal er voor de jongere kijkers genoeg plezier te beleven zijn aan de serie. De release bevat geen extra materiaal, maar je hoeft voor deze release dan ook niet de hoofdprijs te betalen; in de meeste winkels betaal je nog geen tien euro. Voor wat jeugdherinneringen of om de kinderen zoet te houden prima, maar wil je echt het beste van Bassie en Adriaan, dan kun je wellicht beter kijken naar Bassie en Adriaan, op reis door Europa.

Label: Bridge Entertainment Releasedatum: 22 mei 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: Geen.