DVD: Let's go to prison

Er zijn van die types die net na hun vrijlating uit de bak er alweer vandoor gaan met de eerste de beste gestolen auto. In het Nederlands hebben we er zelfs een woord voor: de draaideurcriminelen. John Lyshitski (hihi, je zei shit) is zo'n draaideurcrimineel. Al van kinds af aan jat hij alles wat los en vast zit en hij wordt continu door dezelfde rechter, Nelson Biederman III, de lik ingestuurd. Op een gegeven moment is hij het zat dat hij voor het minste of geringste weer een tijdje moet zitten en hij besluit wraak te nemen op de rechter. Helaas, pindakaas, de oude knar heeft de tijdelijke rechtbank ingewisseld voor de eeuwige, dus er valt weinig wraak meer te nemen. Tot John het briljante idee krijgt dat wraak te erven is en hij zijn pijlen richt op de enige zoon van de rechter: Nelson Biederman IV. Het plan is simpel: hij lokt Nelson in de val, waardoor het lijkt alsof hij een winkel overvalt en de cel in moet. John, die inmiddels alle nadelen van de cel wel kent, laat zich ook oppakken om er zeker van te zijn dat Nelson de volle behandeling krijgt die elk gevangenisgroentje moet doorlopen...

200 grappen, waarvan 40 voorwaardelijk
Dat Let's go to prison geen clichés schuwt, blijkt al wel uit de grote tagline die op de hoes staat: "LAAT DE ZEEP NIET GLIPPEN!". Gelukkig is het geen probleem, want de film pretendeert absoluut geen diepzinnige dialogen of fijngevoelige grappen. Toch is het niet alleen maar een aaneensluiting van flauwe grappen over het leven achter de tralies, de film kent ook nog echt een verhaal, waarbij diverse karakters zich zelfs een beetje ontwikkelen. Daarnaast lijkt een film als deze gedoemd om qua verhaal te verzanden in een oeverloze reeks aan matige grappen, maar de humor in Let's go to prison is vaak verrassend scherp, origineel en soms zelfs een beetje 'over de top'. De film is niet alleen grappig, maar ook vrij origineel en barst van de onverwachte plottwists, waardoor je als kijker flink bezig wordt gehouden en na 90 minuten ook nog eens wordt getrakteerd op een vrij aardig en onverwacht einde.

Geen bulderpartij, wel de gulle glimlach
Het is wel duidelijk dat de wortels van regisseur Bob Odenkirk in de komediewereld liggen. Als schrijver voor Saturday Night Live heeft hij de nodige ervaring in het uitschrijven van hilarische dialogen en dat is in Let's go to prison goed te zien. De bizarre situaties zijn vrij goed uitgewerkt en binnen het genre kent de film veel originele elementen. De beide hoofdrolspelers zetten hun karakter met verve neer, waarbij er vooral complimenten uitgaan naar Will Arnett, die als bange wezel de cel in gaat, maar gaandeweg steeds meer zijn weg weet te vinden binnen de muren. Let's go to prison is een vrij vermakelijke komedie, die bij de kijker eerder een gulle glimlach op zal wekken dan een aanstekelijke bulderbui. Jammer alleen dat de dvd geen extra's kent, er zijn vast hilarische bloopers te vinden van deze productie.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 19 april 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: Geen