DVD: Armin Only - The Next Level

Afgestudeerd rechtenstudent, dj en producer Armin van Buuren werd in 2006 door het blad DJ Mag uitgeroepen tot nummer 2 dj van de wereld, achter de Duitser Paul van Dyk. Armins liefde voor muziek ontstond mede door zijn vader, die een groot muziekkenner was. Armin werd geïnspireerd door hem en door zijn grote idolen Jean Michel Jarre en Ben Liebrand, waardoor zijn passie voor (het mixen van) muziek bleef groeien. Zijn debuut als dj maakte Armin in discotheek Nexus tijdens het derde jaar van zijn rechtenstudie in Leiden.
Het mag duidelijk zijn hoe snel het daarna allemaal is verlopen voor Armin van Buuren. Op 11 November 2006 vond voor de tweede keer op grote schaal in Nederland een Armin Only feest plaats, dit keer georganiseerd door UDC en Armada Music in Ahoy Rotterdam. De visuele impressies van dit feest zijn recentelijk op dvd uitgebracht.

De eerste dvd begint met een aantal interviews die voorafgaand aan het feest werden afgenomen met de bezoekers. Het is leuk om te zien hoeveel mensen er wel niet van buiten Nederland komen en zelfs van buiten Europa. Hier mogen we als klein ‘dance-minded’ kikkerlandje toch wel behoorlijk trots op zijn! Armin Only betekent zeker niet Armin Lonely, want de dvd begint al met twee nummers die Armin tezamen met zijn broer Eller van Buuren, die gitaar speelt, ten gehore brengt. Dit ziet er allemaal leuk aangekleed en sfeervol uit, met Armin die achter een groot wit doek achter de draaitafels staat, waardoor alleen zijn schaduw nog maar te zien is. Muzikaal is dit echter niet erg indrukwekkend. Vervolgens brengt Armin nog wat eigen producties ten gehore. Muzikaal kom je dan wel tot een hoogtepunt wanneer zangeres Justine Suissa haar entree maakt.

Het nu al klassieke Burned With Desire van Armin wordt op een hele mooie manier vocaal begeleid door deze Engelse zangeres. Het volgende nummer is ook een samenwerking tussen deze twee artiesten, maar Wall Of Sound komt niet in de buurt van de emotie die Burned With Desire met zich meebrengt. Na afwisselende beelden van een genietend publiek, een genietende Armin en wat vrolijke trance geluiden, doet het je deugd als het volgende gastoptreden plaatsvindt. Nadat Armin eerder al top 40 hits van Racoon en Herman Brood remixte, was dit jaar Ilse de Lange aan de beurt. Het originele The Great Escape is een erg mooi nummer en daardoor zijn de verwachtingen hoog, maar ondanks dat je geniet van het optreden van Ilse de Lange, is de remix nou niet van een denderende kwaliteit dat het iets toevoegt aan het origineel.

Een hoogtepunt volgt wanneer de heren van Rank 1 hun live optreden komen doen. Piet Bervoets en Benno de Goeij (samen Rank 1) hebben verscheidene echte trance klassiekers op hun naam staan. Ze beginnen met Airwave, een nummer dat iedereen die dance een beetje in de gaten heeft gehouden de afgelopen jaren bekend in de oren klinkt. Dit is genieten geblazen, vooral wanneer daarna ook nog de Rank 1 remix van Cygnus X – Superstring live van het podium knalt. Dit nummer was het thema van de eerste editie van Sensation, waardoor het veel bekendheid vergaarde. Nadat Rank 1 ook Adagio For Strings van componist Barber nog live speelt, gaat het een beetje bergafwaarts. Na een lekkere drumsessie geproduceerd door Armin, Percossa en Cesar Zuiderwijk, volgt nog één opvallend nummer: Boiler & Coenraad – Mighty Ducks. Hierin zitten de nodige techno-elementen en dat zorgt voor wat lekkere afwisseling. De dvd eindigt met enkele producties van Armin en wat hitjes van het afgelopen jaar.

Tussen de nummers en optredens door waren er afwisselend beelden te zien van Armin en het publiek, bijgestaan door een mooie licht- en lasershow. Als je op het feest bent geweest, is deze dvd een mooi aandenken, maar toch doet de muziek je verlangen naar de wat oudere trance van een paar jaar geleden. Daarom is wellicht het optreden van Rank 1, die echte klassiekers speelden, ook wel het echte hoogtepunt van deze dvd.

Tracklist:
01. Jose Amnesia ft. Jennifer Rene - Louder
02. Sunlounger ft. Eller Van Buuren - Whitesand
03. Armin van Buuren ft. Gabriel & Dresden with Eller van Buuren - Zocalo
04. Above & Beyond ft. Zoe Johnston - Good For Me
05. Armin van Buuren - Miserere
06. Armin van Buuren - Rush Hour
07. Galen Behr & Hydroid - Carabella (Galen Behr & Orjan Nilsen Remix)
08. Armin van Buuren ft. Justin Suissa - Burned With Desire
09. Armin van Buuren ft. Justin Suissa - Wall Of Sound
10. Lost World - A Life Elsewhere
11. O'Callaghan & Kearny - Exactly
12. Arksun - Arisen
13. Ilse DeLange - The Great Escape (Armin van Buuren Remix)
14. Marninx presents Ecco - Intuition
15. Rank 1 - Airwave
16. Armin van Buuren vs Rank 1 - This World Is Watching Me (ft. Kush)
17. Cygnus X - Superstring (Rank 1 Remix)
18. Rank 1 - Adagio For Strings
19. Dave 202 - Generate The Wave
20. Armin van Buuren ft. Percossa & Cesar Zuiderwijk - Indian Drums
21. Bolier & Coenraad - The Mighty Ducks
22. Armin van Buuren - Communication Part 3
23. Armin van Buuren ft. Susana - If You Should Go
24. Armin van Buuren ft. Susana - Shivers
25. Signum - Harmonic
26. Sean Tyas - Lift
27. Tony Scott - Something For The People (Armin van Buuren vs. Remy & Roland Klinkenberg Remix)
28. Selu Vibra - Divine

De tweede dvd is een bonus dvd die gevuld is met materiaal als de 'making of' van het feest (o.a. vergaderingen voorafgaand aan het feest), interviews met de artiesten die de gastoptredens verzorgden, foto’s & flyers van het feest en muziekvideo’s van enkele producties van Armin Van Buuren. Een leuke toevoeging aan deze dvd-box, aangezien je zo ook wat achtergrondinformatie te weten komt.

Label: Armada Music Releasedatum: 21 februari 2007