DVD: Frank Capra Collection

De in Sicilië geboren Frank Capra (1897-1991) wordt algemeen beschouwd als één van de grootste Amerikaanse regisseurs. Met maar liefst zes Oscar nominaties voor beste regie (hij won er drie) en 53 films op zijn naam waarvan velen tot de grootste successen uit de jaren '30 en '40 behoren, is dat niet zo verwonderlijk. In zijn eentje hield hij Columbia, de kleinste studio van dat moment, in leven. Het publiek smulde van zijn mix van sentiment en humor. De grappen zijn echter gedateerd, cinematografisch niet al te interessant als je het vergelijkt met de films vanaf Citizen Kane en de verhaaltjes klinken wel heel erg cliché. Toch zijn de zes films in deze mooi vormgegeven box nog steeds een groot plezier om naar te kijken. Is het de magie van klassiek Hollywood?

De critici waren niet altijd even enthousiast. Ze omschreven Capra's werk vaak als simplistisch en overdreven idealistisch. Als je naar de verschillende films in deze collectie kijkt kan je ze niets anders dan gelijk geven. Maar daar schuilt nu juist ook de kracht in. Zelf omschreef Capra zijn stijl met de term 'Capracorn', waarin corn komt van het Engelse woord voor sentimenteel. De wijze waarop hij het de gewone man op liet nemen tegen de snobistische elite van mediamagnaten en corrupte politici zorgt ervoor dat je de smeuïge romances en afgezaagde grapjes voor lief neemt. De eerste films in deze collectie, Platinum Blonde (1931) en American Madness (1932) missen de charme van de latere meesterwerken, maar zijn vooral interessant om de ontwikkeling van Capra als regisseur aan te tonen. Van simpele typische Hollywood regisseur die weinig meer deed dan de bevelen van de grote studiobazen en producers opvolgen, tot een eigenzinnige grootse cineast, haast een 'auteur'.

Vanaf It Happened One Night, de klassieker uit 1934 die als eerste film de vier belangrijkste Oscars in de wacht wist te slepen (beste film, regie, vrouwelijke en mannelijke hoofdrol), begint het genieten. De chemie tussen Clark Gable en Claudette Colbert sleurt je mee in de romance tussen een journalist en een rijkeluisdochter. De sociale problemen, die zo kenmerkend zijn geworden voor Capra, steken al voorzichtig de kop op, maar het zijn vooral de acteerprestaties die er bij het onvermijdelijke einde voor zorgen dat je van de bank opveert om te juichen dat het toch nog allemaal goed komt. Tegenwoordig zou niemand er meer mee weg komen, maar Capra lukt het op wonderbaarlijke wijze. En dat voor een film die in vier weken werd opgenomen terwijl de hoofdrolspeelster constant tegenwerkte.

Mr. Deeds Goes to Town (1936), naar mijn mening Capra's definitieve meesterwerk, vat zijn oeuvre perfect samen. De simpele Longfellow Deeds (Gary Cooper) erft een fortuin van een voor hem onbekende oom. Al snel probeert iedereen misbruik van hem te maken, inclusief een journaliste gespeeld door Jean Arthur. Natuurlijk wordt ze uiteindelijk verliefd op hem en overwint zoals altijd de goede simpele jongen van de valse advocaten. De kritiek is echter oprecht, vooral omdat je het in zo'n beetje elke Capra film terug ziet keren. Zo ook in You Can't Take It With You (1938) en Mr. Smith Goes to Washinton (1939), beide met de sterren Jean Arthur en James Stewart in de hoofdrollen. Vooral de laatste verdient het predikaat 'meesterwerk'. Het is één van de weinige films waarin het Amerikaanse patriottisme je niet stoort. Het verhaal van een jonge senator die het opneemt tegen de media en de machtige corrupte politici om het idealisme en de klassieke Amerikaanse waarden te laten overwinnen is zo aanstekelijk dat je haast het volkslied begint mee te neuriën. Zoals je mag verwachten van een acteursregisseur als Capra spelen beide sterren de rol van hun leven.

Mr. Deeds Goes to Town

De Frank Capra Collection bezit een aantal van de absolute meesterwerken uit de zwart-wit periode in geweldige kwaliteit en geeft een mooi overzicht van een groot regisseur. Het is misschien jammer dat de film die als zijn magnum opus wordt gezien, It's a Wonderful Life (1946) er niet bij zit, en dat enkel It Happened One Night en Mr. Smith over extra's beschikken in de vorm van commentaar door Frank Capra Jr en afbeeldingen van filmposters, maar zo valt er altijd wat te klagen. Zes prachtige films, waarvan er vier tot de beste van de jaren '30 en '40 behoren, voor een prijs van rond de 60 euro. Een grote aanrader dus.

Label: SPHE Releasedatum: 5 december 2006 Waardering: