DVD: Spider

Wanneer je begint aan een film van de Canadese regisseur David Cronenberg kan je maar het best op alles voorbereid zijn. Veel van zijn films, zoals bijvoorbeeld eXistenZ en Videodrome, speelden voortdurend een psychologisch spel met de kijker. Zijn laatste film A History of Violence (2005) mocht voor zijn doen dan redelijk mainstream zijn, Spider uit 2002 was een typische Cronenberg. Wat is realiteit en wat is fantasie, wie is goed en wie is slecht?

Spider is gebaseerd op het gelijknamige boek van Patrick McGrath, die ook het script voor zijn rekening nam.
Ralph Fiennes geeft, op zeer indrukwekkende wijze, gestalte aan de 30-jarige schizofreen Dennis Clegg. Dennis is een man zoals er zo velen in de grote steden lopen, continu in conversatie met zichzelf. Hij verblijft, na vrij te zijn gelaten uit een strenge gevangenis, in een open inrichting in Londen waar hij in de buurt is opgegroeid. Door de herkenbare omgeving keert hij in zijn hoofd weer terug naar zijn jeugd. We zien een aantal flashbacks, maar ook momenten waar hij als kleine Dennis nooit bij geweest kan zijn. Het is lastig het geheugen van een schizofreen te vertrouwen. Toch lijken een aantal gebeurtenissen zijn ziektebeeld te hebben veroorzaakt. Zijn dronken vader mishandelde hem en zijn moeder, en van het ene moment op het andere lag er een andere vrouw, de plaatselijke 'slet', in het bed van zijn vader. Zijn moeder was plotseling verdwenen. Constant spookt één vraag door je hoofd: is zijn ziekte veroorzaakt door zijn trauma of is zijn ziekte juist de oorzaak van zijn trauma.

Overal zitten wel kleine hints verstopt, de sfeer is beklemmend en de psychologische diepgang gaat behoorlijk ver. Helaas zag ik het einde, dat je als schokkend moet ervaren, al na een half uur aankomen. Misschien is het spel dat de regisseur met de kijker speelt en de vraag over werkelijkheid en surrealiteit voor een groot liefhebber van magisch-realistische literatuur en films van David Lynch wel te simpel en te voorspelbaar.

De spanning is daardoor niet aanwezig en de twists hebben niet het beoogde effect. Wat overblijft is mooi psychologisch drama met uitstekend acteerwerk, maar zonder iets speciaals. Gelukkig zal niet iedereen de film meteen weten te analyseren en daardoor optimaal genieten van Spider.

Op deze Essential Cinema dvd zijn een aantal interviews en een B-roll als extra's te vinden. De prijs ligt rond de 10 euro.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 26 september 2006
Kijkwijzer: Waardering: