DVD: Dit was het Nieuws 2

Vorig jaar konden de fans van Dit Was het Nieuws al de eerste dvd van de serie op hun verlanglijstje zetten. Toen kwamen de hoogtepunten van de eerste acht seizoenen op dvd en nu is het de beurt aan de daaropvolgende vier. Het negende tot en met het twaalfde seizoen zijn nu samengevat op twee disks, vergezeld door een aantal extra's.

In 1990 begon de BBC met het uitzenden van een wekelijks programma waarin een vast panel met gasten op komische wijze het nieuws besprak. De serie, Have I Got News For You, was al vrij snel een groot succes en zes jaar later werd de serie door de TROS en de Comedy Train naar Nederland gehaald. Onder leiding van Harm Eedens bespraken in eerste instantie Thomas Acda en Raoul Heertje met andere bekende Nederlanders het nieuws. In de seizoenen die op deze nieuwe dvd's aan bod komen is Jan-Jaap van der Wal de opvolger van Thomas Acda. De dvd's zijn per seizoen verdeeld in een aflevering, waardoor de hoogtepunten het verloop van een normale aflevering volgen; per grap met verschillende gasten en met ander nieuws. Deze opzet maakt de compilatie erg leuk om naar te kijken, maar qua montage mis je soms wel het verband tussen verschillende opmerkingen.

Op de disks komen diverse leuke gasten voorbij, waarbij soms pijnlijk duidelijk wordt dat niet iedereen even goed mee kan komen met de vaste panelleden. Katja Schuurman en Linda de Mol laten zich van hun beste kant zien, terwijl Pierre van Hooijdonk en Sylvana Simons duidelijk laten zien niét over de nodige portie humor te beschikken; in zoverre dat natuurlijk objectief is vast te stellen aan de hand van een paar shots. Waar er bij sommige normale afleveringen de sfeer er overduidelijk nog in moet komen tijdens de uitzending, is het bij de compilatie bijna altijd direct raak. Alleen de allerleukste momenten komen voorbij, waardoor je je absoluut niet hoeft te vervelen. In totaal bevat de release bijna vier uur aan hoogtepunten, dus genoeg om een aantal donkere winteravonden mee te vullen.

Naast de compilatie bevat de release ook een aantal extraatjes. Zo kun je de volledige eerste aflevering met Harm Eedens bekijken, waarbij het de vraag is waarom deze feature is opgenomen op deze compilatie en niet op de eerdere release. Daarnaast kun je een aantal nog nooit eerder vertoonde fragmenten, met enkele zeer gewaagde uitspraken, terugzien. De afleveringen met Linda de Mol & Hanneke Groenteman en Wouter Bos & Fatima Elatik zijn integraal als bonus feature op de disks opgenomen, waarbij de tweede aflevering voorzien is van grappig commentaar door de twee captains.

Dit was het Nieuws 2 is een bijzonder aangename compilatie. Geen gezeur met gasten die niet echt leuk zijn, geen dode momenten, maar gewoon simpel de leuke stukken van de afgelopen vier seizoenen. Dat je het nieuws van die tijd niet meer helder voor de geest hebt is geen probleem; de gekozen stukjes leggen zichzelf uit. De release op dvd is vrij netjes, zeker gezien de extra's. De adviesprijs, iets onder de twintig euro, is wel iets aan de hoge kant, maar het zal de fans van de serie er zeker niet van weerhouden deze dvd's in huis te halen!

Label: JG Entertainment Releasedatum: 1 november 2006 Kijkwijzer: Waardering: