DVD: ER seizoen 7

Als er een serie is die het ziekenhuisgenre naar een hoger niveau heeft getild, dan is het het Amerikaanse ER wel. Voor de komst van de serie, die afspeelt op de eerste hulp van een ziekenhuis in Chicago, waren ziekenhuizen vooral veroordeeld tot soaps en de waargebeurde verhalen. Meesterauteur Michael Crichton (Jurassic Park, Congo) schreef een serie waarin persoonlijke verhalen en waarheidsgetrouwe medische ingrepen elkaar afwisselen en aanvullen, zonder daarbij te vervallen in een Engelstalig Medisch Centrum West. Al vanaf het eerste seizoen kan de serie in zowel de Verenigde Staten als Nederland rekenen op een grote schare fans. Alhoewel de fans niet mogen klagen over de mogelijkheden om de serie op televisie te zien (maar liefst twee zenders zenden nu afleveringen uit), keken toch veel liefhebbers uit naar de release van seizoen zeven op dvd; sinds 25 oktober liggen alle afleveringen in de winkel.

In het zevende seizoen gaat ER verder waar het in seizoen zes is gebleven, maar dan met een korte zomerstop. Dokter John Carter had maar weinig keus nadat zijn collega's hadden ontdekt dat hij verslaafd was geraakt aan pijnstillers. Het ziekenhuis regelde een plaats om af te kicken en aan het begin van seizoen zeven zien we hoe hij terugkeert op het oude nest. Geheel bijgekomen steken er voor hem toch weer de nodige problemen de kop op, waarbij hij vooral op moet passen om niet in zijn oude verslaving terug te raken en ontwikkelt hij steeds meer interesse in Abby. Voor Abby is er sowieso meer ruimte in de serie gekomen; niet alleen door de interesse van Carter, maar ook de charmante Kroatische dokter Kovac ziet haar wel zitten. Alsof dat -naast de behandeling van patienten- niet genoeg energie vreet, krijgt Abby ook nog eens te maken met haar tamelijk labiele moeder die opeens op haar stoep staat. Seizoen zeven heeft echter het meeste in petto voor Mark Greene en Elisabeth Corday. Verliefd, verloofd, getrouwd en een kind; het lijkt niet op te kunnen voor het romantische stel, maar dan blijkt de gezondheid van Mark roet in het eten te gooien. De persoonlijke ontwikkelingen van de doktoren en de telkens verrassende patiënten houden je weer aan de buis gekluisterd, zonder te vervallen in soapachtige taferelen.

Opvallend aan de Nederlandse release zijn eigenlijk twee dingen. Allereerst bestaat de release in het Verenigd Koninkrijk uit vier schijfjes, maar in Nederland moeten we het zien te doen met drie stuks. Een duidelijk aanwijsbare reden daarvoor ontbreekt, sterker nog: de Nederlandse release bevat niet eerder vertoonde scènes en leuke bloopers, terwijl de Engelse geen extra's bevat. Een andere opvallendheid bij deze release is de gewijzigde verpakking. Waar voorheen de disks in een gewoon hoesje werden verpakt zitten ze nu elk in een slimcase, waardoor het geheel een stuk smaller uitpakt. Voor de liefhebbers die van symmetrie houden is het jammer, want nu vallen de nieuwere seizoenen flink uit de toon. De afleveringen staan verspreid over drie disks en op elk hoesje is een beschrijving te vinden van de afleveringen op de schijf. Zowel de beeld- als geluidskwaliteit zijn dik in orde.

Het is jammer dat de verpakking van de serie is gewijzigd, zeker voor de verzamelaar, maar kwalitatief biedt ook het zevende seizoen genoeg voor een ieder. De nieuwe verpakking heeft overigens ook nog een voordeel, want de adviesprijs lag een stuk lager dan bij voorgaande seizoenen; seizoen zeven is nu al voor rond de 20 euro te koop en dat maakt deze release tot een aanrader.

Label: Warner Bros Releasedatum: 25 oktober 2006 Kijkwijzer: Waardering: