DVD: Brother Bear 2

Disney is een kei in het maken van sequels. Helaas zijn niet alle sequels van goede kwaliteit, zie bijvoorbeeld De klokkenluider van de Notre Dame 2 en Pocahontas 2. Daarnaast zijn er natuurlijk ook uitstekende sequels gemaakt door Disney zoals Lion King 2 en Jungle Book 2. Één van de nieuwste sequels is het vervolg op Brother Bear. Het origineel werd als redelijk ontvangen en hopelijk heeft Disney niet opnieuw een vervolg weten te verpesten.

In Brother Bear 2 speelt alles zich een tijdje na de eerste film af. Nita wil gaan trouwen met een jongen van een andere stam maar de goden steken hier een stokje voor. Het blijkt dat ze officieel gekoppeld is aan Grote Beer toen hij, nog een mens zijnde, haar een amulet gaf. Ze moet nu samen met hem terug naar de plek waar dit kleinood overhandigd werd om het te verbranden. Op deze manier zal de overeenkomst tussen de twee verbroken worden.

Onderweg beleven Grote Beer, Nita en natuurlijk Kleine beer weer vele avonturen. Ook doen de twee Canadese rendieren verwoede pogingen om rendieren van het vrouwelijke geslacht voor zich te veroveren.

Brother Bear 2 is nog een animatiefilm van het oude type: over het algemeen zijn de tekeningen redelijk simpel gehouden. Verwacht dus geen beelden ala de Disney/Pixar films maar vergelijk ze meer met de oudere films als Bambi en Assepoester. Dat Disney het maken van dit type films niet verleerd is, is duidelijk. De film is van hoge kwaliteit en nergens is er iets op de beelden aan te merken. Het verhaal zit goed in elkaar en de grappen met de rendieren zijn even flauw als in de eerste film.

Extra's zijn er niet echt veel te vinden helaas op deze release. Zo kan je een simpel spelletje doen, en er staat een video op over de muziek van Brother Bear 2. Deze laatste is leuk om te kijken want zo kom je er goed achter hoe de muziek de film geïnspireerd heeft en andersom. De muziek in deze film is echt uitstekend. Deuntjes zijn op de goede momenten gebruikt en de liedjes zijn echt fantastisch om te luisteren.

Brother Bear 2 is zeker geen slecht vervolg. Het is een uiterst vermakelijke film om te kijken en je zult je geen moment vervelen. De release had iets uitgebreider mogen zijn van mij met wat meer extra's. Hierdoor krijgt deze dvd drie sterren. Het is gewoon een degelijke film maar niet meer dan dat. Om meer sterren te krijgen moet Disney toch echt op de proppen komen met films als The Lion King of de originele Bambi.

Label: Disney Releasedatum: 27 september 2006 Kijkwijzer: