DVD: Ice Princess

Ice Princess Cover

Na het redelijk grote succes van The Princess Diaries, een aantal jaren geleden, werd maar weer eens duidelijk hoe groot de markt is voor films voor tienermeisjes. Disney zou Disney niet zijn als ze het concept voor dergelijke films dan ook niet volledig zou gebruiken. Niet alleen staat er op de cover 'from the studio that brought you The Princess Diaries', ook de titel verwijst duidelijk naar het voorgaande succes. Ice Princess is sinds kort te koop op DVD. Een herhaling van zetten of is het verhaal origineel en leuk genoeg om los een succes te vormen?

IcePrincess

Het verhaal van Ice Princess begint bij het onvermijdelijke lelijke eendje. Casey Carlyle (gespeeld door Michelle Trachtenberg) is de wat nerderige studiebol, die niet alleen goed is op school, maar zelfs in haar vrije tijd nog bezig is met natuurkunde. Zij en haar moeder dromen er al jaren van dat Casey na haar middelbare school naar Harvard gaat. Ze moet indruk zien te maken op de toelatingscommissie en besluit -na een plotselinge ingeving- onderzoek te doen naar de natuurkundige krachten die vat hebben op het kunstschaatsen. Tijdens het onderzoek wordt ze echt enthousiast over de sport en haar berekeningen zorgen ervoor dat ze de meest moeilijke sprongen kan maken. Haar enthousiasme, talent en berekeningen maken de weg vrij om mee te doen aan het regionale kampioenschap. Maar daarvoor moet ze wel haar andere dromen overboord zetten, sterk tegen de zin van haar moeder. Zal Casey haar droom verwezenlijken?

IcePrincess

Ice Princess kent een aantal sterke en minder sterke punten. Het verloop van de film is bijvoorbeeld een zwaktepunt; iedereen weet zo langzamerhand wel dat in films van Disney de hoofdpersoon altijd krijgt wat deze wil, zij het nadat het er even naar uit zag dat het allemaal in de soep zou lopen. Ook kun je al van mijlenver zien aankomen dat het lelijke eendje aan het eind van de film een prachtige jongedame is geworden. De setting van de film, op en om de ijsbaan, is vrij origineel. Ook de invulling van de verschillende karakters en hun ontwikkeling in de film is niet zo voorspelbaar als in soortgelijke films. Ice Princess is geen meesterwerk, maar het is zeker geen slechte film binnen het genre. En voor de fans van kunstschaatsen: in Ice Princess worden acteurs schaatsers en schaatsers acteurs. Want de acteurs Michelle Trachtenberg en Hayden Panettierre worden op de ijsbaan vergezeld door niemand minder dan Michelle Kwan en Brian Boitano.

IcePrincess

Op de DVD van Ice Princess vinden we naast de film een beperkt aantal extra's. Allereerst kun je een vijftal verwijderde scènes bekijken, maar deze voegen weinig toe aan het verhaal. Daarnaast vind je twee videoclips van de muziek uit de film ("Reach" uitgevoerd door Caleigh Peters en "No One" uitgevoerd door ALY and A.J.). Tot slot kun je nog een commentaartrack beluisteren van Michelle Trachtenberg, Hayden Panettiere, Trevor Blumas en Kirsten Olson. Uiteraard zijn de beeld- en geluidskwaliteit uitstekend, zoals we gewend zijn bij de releases van Disney en Buena Vista.

IcePrincess

Binnen het genre is Ice Princess een leuke en originele film. Natuurlijk struikel je soms over de clichés en is het einde een tikkeltje voorspelbaar, maar toch weten de karakters te boeien en blijft het verhaal fris en fruitig. De DVD bevat wel een aantal extra features, maar die worden nergens echt interessant. Vond je The Princess Diaries leuk? Dan zul je je bij Ice Princess niet hoeven te vervelen en is de film dan ook een echte aanrader.

Label: Buena Vista H.E. / Disney Releasedatum: 29 maart 2006
Kijkwijzer: Waardering: