Boek: Eberle en Uhl - Het boek Hitler

Adolf Hitler zag zichzelf als het ultieme geschenk aan het Duitse volk, hij stond regelmatig strak van de stimulerende middelen en zijn aftakeling ging belachelijk snel. Dit zijn zomaar enkele gegevens die uit Het boek Hitler naar voren komen. Dit bewuste werk is redelijk uniek te noemen: het is een letterlijke vertaling van een boek dat eind jaren veertig speciaal door de geheime dienst van de Sovjet-Unie voor dictator Josef Stalin geschreven is.

Jarenlang ondervroeg de Russische geheime dienst Heinz Linge en Otto Günsche, twee voormalige adjudanten van Hitler. Zij hadden namelijk een aantal jaar - dag en nacht - in de naaste omgeving van de Führer doorgebracht en wisten dus veel over de man te vertellen. Hun vertellingen bleken al die jaren dat ze gevangen zaten consistent en geloofwaardig, zo geloofwaardig dat besloten werd hun verhalen te bundelen in een speciaal boek voor Stalin. Als dictator was Stalin erg nieuwsgierig: hij wilde alles weten over zijn Duitse collega Adolf Hitler, van wie hij aanvankelijk niet eens wilde geloven dat deze zelfmoord had gepleegd.

Het resultaat is een verrassend goed leesbaar boek, zeker als je het in de tijd plaatst waarin het geschreven is. Alles wat Hitler deed vanaf zijn opkomst tot zijn ondergang wordt in detail beschreven. Juist de details die beschreven worden, maken het verhaal erg levendig en prettig om te lezen. De auteurs Henrik Eberle en Matthias Uhl, twee Duitse historici, bewerkten het originele teruggevonden Russische document tot het meer dan zeshonderd pagina's tellende boek. Voorwoord, nawoord, de vele noten en een zeer uitgebreide lijst met biografieën van personen die in het boek voorkomen nemen echter al zo'n tweehonderd pagina's daarvan in beslag. Ook bevat het boek tientallen gedetailleerde foto's, schema's en landkaartjes.

Tijdens het lezen van het voorwoord krijg ik het gevoel dat ik in een theorieboek voor geschiedenisstudenten terechtgekomen ben. Voor deze groep is het boek dan ook erg geschikt en het zou misschien nog wel in een college of iets dergelijks gebruikt kunnen worden. Het hoofdverhaal is echter prima leesbaar, doordat de getuigenissen van de twee adjudanten door de Russen verwerkt zijn tot een roman. Dit maakt het boek geschikt voor iedereen die graag meer over Hitler en de Tweede Wereldoorlog wil weten.

De driftbuien en schreeuwpartijen van Hitler, zijn rare gedrag, zijn voorliefde voor misdaadromannetjes, zijn relatie met Eva Braun, de onmogelijke positie waarin zijn staf verkeerde: alles wordt in het boekwerk uitgebreid beschreven. Hou wel in de gaten dat het verhaal vanuit Russisch oogpunt is geschreven en erger je niet aan de voetnoten van de oorspronkelijke Russische bewerkers die af en toe ook nog eens vrolijk met een tweede voetnoot door de uitgever worden overruled. Als dit geen probleem is, dan haal je met Het boek Hitler een fascinerend boek in huis: een boek met vele onbekende details die een kleur geven aan de de geschiedenis van Hitler en de opkomst en ondergang van het Derde Rijk.

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 90-229-9142-3 Pagina's: 653