DVD: Maroon5 - Live: Friday The 13th

Het is een beetje onduidelijk wat Maroon 5 - Live: Friday The 13th nu precies is. Bij veel winkels tref je hem aangeprijsd als DVD, maar de verpakking is een simpel CD-doosje; met daarin zowel de CD van het concert als de DVD. Eigenlijk best gek dat het dan in een CD-doosje zit, want gezien de recente verkoopcijfers van mediawinkels zou juist een DVD-verpakking (nu, met bonus-cd!) de verkoop flink kunnen bevorderen. Dus ben je op zoek naar de beeldregistratie van Maroon5, kijk dan gerust bij de CD-afdeling.

Maroon 5 weet sinds een jaar hoe het grote succes smaakt. Met hun grote hits This Love en She will be loved brak de groep wereldwijd door. Ook in Nederland wisten deze nummers de hitlijsten wekenlang te domineren. Voor de band is Live: Friday The 13th het eerste grootschalige concert dat op CD en DVD is verschenen. Het concert, dat plaatsvond in het openluchttheater Santa Barbara Bowl, werd begin dit jaar opgenomen. Niet alleen komen de eerder genoemde bekende nummers voorbij, ook speelt de band twee (toen) nieuwe nummers: Wasted Years en een cover van een nummer van Oasis, Hello. Ook de cover van Ain't no Sunshine wordt met verve door Maroon 5 ten gehore gebracht.

Maroon 5, zo moet ik bekennen, komt soms een beetje gezapig over. Tuurlijk, dat komt ook door de grote hoeveelheid airplay die ze krijgen op werkelijk elk radiostation, maar soms lijken de nummers wel erg inwisselbaar voor elkaar. Als de heren van Maroon 5 echter hun trucje live op het podium voor een publiek laten horen blijkt er een heel andere kant zichtbaar: een groep echte muzikanten die hun muziek echt tot leven weten te brengen. Ook het publiek weet deze kwaliteit goed te waarderen: het enthousiasme komt echt van twee kanten. Ook als er wel heel erg geïmproviseerd en getokkeld wordt op het podium blijft het publiek enthousiast; wellicht een teken dat het snel tevreden is, maar in dit geval laat het zien dat de sfeer er gewoon goed in zit.

Op zowel de CD als de DVD vinden we dezelfde registratie van het concert. Op de DVD vinden we daarnaast ook nog een flinke hoeveelheid bonusmateriaal dat vooral de fans erg zal bekoren. Zo kun je een kijkje achter de schermen nemen (onder andere bij de tour door de V.S.), kun je een aantal interviews met de band bekijken en tref je archiefmateriaal aan uit de tijd dat Maroon 5 zichzelf nog Kara's Flowers noemde. Zowel de beeld- als geluidskwaliteit zijn ruim voldoende. Voor de echte fan is deze DVD een must, maar ook voor mensen die eens een iets andere kant willen zien van Maroon 5 is deze release zeker een aanrader.

Label: Sony BMG Releasedatum: 10 oktober 2005 Waardering: