Game Review: Metal Gear Solid 2 Substance

Geluid

Tijdens het kijken naar het introfilmpje viel het mij op dat de muziek zeer filmachtig klonk. Na het doosje even bestudeerd te hebben zag ik dat de muziek is verzorgt Harry Gregson-Williams (Armageddon, The Rock).

Ik heb de muziek zelf beluisterd over een Dolby Surround set en het ondersteund het spel echt enorm. Het brengt precies de juiste sfeer over die nodig is tijdens het spelen van het verhaal. De muziek kan ook op bepaalde momenten enorm op de achtergrond raken, om op een cruciaal moment opeens weer helemaal aan te zwellen en een reusachtige sfeer te creëren.

Gameplay

Zoals in de inleiding al gesteld, dit spel is niet Splinter Cell. Qua besturing is het heel anders. De speler loopt rond in een 3rd person view en de camera standpunten zijn vastgesteld. Zo kan het zijn dat de speler van bovenaf wordt gezien, de hoek oploopt en opeens van voren wordt getoont.

Om toch goed het overzicht te kunnen bewaren is er een radar kaartje waarop de aanwezige personen te zien zijn, verder kan worden overgeschakeld naar 1st person view om rond te kijken of te schieten. Tijdens deze view kan overigens niet worden rondgelopen.Een van mijn favoriete spelelementen is de "hands up" mogelijkheid. De speler kan van achteren of van de zijkant een vijand benaderen, zijn pistool trekken en "FREEZE" zeggen. De guard staat nu met zijn handen omhoog en als het pistool op zijn gezicht of edele delen wordt gericht wordt de vijand zo bang dat hij dingen weggeeft, zoals verbanddozen of zijn militairen dogtag. Sommige vijanden echter zijn wat minder meewerkend, zijn willen direct hun pistool trekken, maar na een schot in de hand of voet zijn zelfs deze mensen te overtuigen van het nut van hun overgave aan mij. Naast de twee verhalen biedt het spel nog honderden extra missies, waardoor het enorm lang speelbaar blijft. Voor mensen die Metal Gear Solid 2 op de PS2 hebben is Metal Gear Solid 2 Substance alleen een aanvulling van deze extra missies, maar dat zijn er zo veel en ze zijn zo mooi dat dat alleen al een reden tot aanschaf zou kunnen zijn.