Gioteck WX4 Zwart Bluetooth Gamepad

Een controller is een heel persoonlijk iets. Ik heb er echter zelf overal altijd prima mee kunnen gamen. Vooral mensen met grote handen geven vaak de voorkeur aan de Xbox-controller. De Gioteck WX4 Zwart Bluetooth Gamepad voor Nintendo Switch zal voor die mensen een uitkomst zijn, want deze draadloze controller heeft best veel weg van de Xbox-variant.

Controller

Als je het doosje openmaakt wordt de controller geleverd met een USB-kabel om hem op te laden. Het zit mooi strak ingepakt en voelt niet goedkoop aan. Na het uitpakken maar meteen aangesloten op de Switch om hem op te laden zodat we straks meteen aan de slag kunnen. Zodra de controller klaar is met opladen geven de LED-lampjes dat aan en kun je vervolgens ongeveer tien uur spelen.

Installatie was echt super simpel. Met de kabel erin druk je op de home-knop en binnen een seconde wordt de controller herkend. Vervolgens kun je de kabel eruit halen en spelen. Eerste dat opvalt is dat de controller groter en breder dan bijvoorbeeld de Pro Controller, maar ook een stuk lichter. Ik merk al snel dat mijn voorkeur uitgaat naar een iets zwaardere controller, maar vergelijken met de Pro is price-wise niet helemaal eerlijk. Hij ligt wel lekker in de hand en voelt meteen goed. Omdat deze controller niet alleen geschikt is voor de Nintendo Switch, maar ook voor de PS3 en PC zijn de ZR/ZL-knoppen nu gewoon L2 & R2. Voor mij persoonlijk is dit totaal niet belangrijk, want hoe vaak kijk je nou serieus naar die letters op de knoppen?

Controller

Qua gamen zelf voelt het eigenlijk gewoon dikke prima. Je went snel aan de vorm van de controller en het speelt lekker en soepel. Knoppen voelen goed aan en ook de rumble-functie werkt naar behoren. Wat ik alleen jammer vind aan dit soort controllers is dat er geen headset-functionaliteit aanwezig is. Voor de kleinere kinderen onder ons kan de controller een beetje aan de grote kant zijn, maar ik merkte dat ook die snel wennen en hem ook fijn vonden spelen.

Deze Gioteck is te koop voor 35 euro. Een prima prijs voor een controller die lekker in de hand ligt en precies doet wat hij moet doen. Ook de installatie op de PC ging soepel, dus is de controller multifunctioneel inzetbaar.  De turboknop zit verstopt onder een andere en heeft dus niet een eigen knop toegewezen gekregen. Daarnaast heeft ook deze controller hetzelfde probleem als alle andere 3rd party controllers voor de Switch; je moet hem iedere keer weer opnieuw connecten om in gebruik te nemen. Voor mij persoonlijk niet zo’n probleem, maar voor kinderen is dit in het begin erg irritant. De DPAD is wat mij betreft het andere minpunt aan deze controller, maar omdat ik dit zo weinig gebruik valt het bijna niet op. De DPAD-controller voelt een beetje statisch aan en je moet erg hard drukken vind ik. Al met al is de Gioteck WX4 Zwart Bluetooth Gamepad een prima controller voor die prijs. Ik heb de beschikking over een Pro Controller, maar als we multiplayer-games spelen is dit een uitkomst. Ik vind de joycons op die adapter echt vreselijk om mee te spelen.