Film Review: Harry Potter and the Chamber of Secrets

Kijkend naar de film valt heel erg op dat het boek trouw gevolgd is. Natuurlijk blijven er de minieme verschilletjes. Echter is grotendeels alles naar het boek. Het is duidelijk dat Rowling hier het nodige mee te maken heeft. Het enige wat ik daarop moet aanmerken is dat Ginny Wemel's rol in de film stukken onduidelijker is dan in het boek. Verder mist Foppe nog steeds en werd het hele gedoe rondom Valentijnsdag (natuurlijk een idee van Smalhart) weggelaten, maar deze zijn voor het verhaal niet van groot belang. De film is meer een uitbreiding op deel 1 dan een vervolg. Er worden meer dingen duidelijker, je krijgt meer te horen over het ontstaan van Zweinstein, je ziet meer van Diagon Alley, de tovenaarswereld en Zweinstein. En dan worden er natuurlijk de nodige nieuwe personages geïntroduceerd. Zo is daar de nieuwe leraar Verweer tegen de Zwarte Kunsten (professor Krinkel, de vorige leraar voor dat vak was immers in deel 1 om het leven gekomen) Gladianus Smalhart (Kenneth Branagh). Ook nieuw is de vader van het ettertje Draco Malfidus (Tom Felton), Lucius Malfidus (Jason Isaacs). Duidelijk zo vader zo zoon. Dan is er nog het spook van de meisjestoiletten, Jammerende Jenny (Shirley Henderson). Verder is daar natuurlijk Dobby de huiself en tenslotte meer van de familie Wemel, met vooral Ginny Wemel (Bonnie Wright), de enige dochter (hoewel ze in deel 1 een paar seconden lang te zien was). Verder is het een feest van herkenning. Hagrid (Robbie Coltrane), Professor Perkamentus (de onlangs overleden Richard Harris), professor Anderling (Dame Maggie Smith), professor Sneep (Alan Rickman) en natuurlijk Ron (Rupert Grint), Hermelien (Emma Watson) en Harry (Daniel Radcliffe) zelf.

Die laatste drie zijn sinds de vorige film duidelijk veranderd. Vooral Daniel Radcliffe is zichtbaar ouder geworden. Hij straalt meer zelfverzekerdheid uit, maar blijft toch nog een beetje de Harry Potter van vorig jaar. Toch is de setting anders. Keek harry in deel 1 nog zijn ogen uit van alles in de nieuw ontdekte toverwereld, dit keer is het meer oude koek. Vorig jaar was de inleiding, en dit is het eerste echte hoofdstuk. Dat is in de film zelf dan ook wel te merken.
Ten eerste meer actie, veel meer actie. De film is nog maar net begonnen of er is al van alles gebeurd, en echt rust heb je verder niet. Verder de spanning. Hierbij toch even een ernstige kanttekening, want als je denkt dat het een kinderfilm is heb je het toch wel aardig mis. Ik zou mijn neefje van zes echt niet meenemen naar Harry Potter, daar is deze film veels te eng voor. En dan moeten deel 3 en 4 nog komen. Die verhalen zijn nog spannender. Mocht je als ouder twijfelen of je wel of niet met je kind naar de film moet gaan, dan raad ik hem aan zelf eerst lekker de Engelse versie te bekijken en eventueel later met je kind naar de Nederlands ingesproken versie te gaan. Overigens blijft er tussen al dat engs nog genoeg te lachen over hoor.
Dan heb je nog Emma Watson, die langzamerhand uitgroeit tot een echte babe. Hermelien is aardig veranderd, in plaats van het brave knappe leerlingetje is ze nu degene die van de drie vaak de leiding neemt, ook wat betreft het overtreden van regels. En toch blijft ze het enorm slimme meisje uit de vorige film. Smalhart wordt geweldig neergezet door Kenneth Branagh, echt zoals je hem zou verwachten.

De muziek is net als het vorige deel weer in handen van John Williams, veelal dezelfde themes, die inmiddels herkenbaar worden voor Harry Potter. De soundtrack klinkt weer geweldig en is dan ook erg goed te luisteren als achtergrondmuziek bij het lezen van de boeken. Tenslotte wil ik nog wat kwijt over de techniek. De special effects hebben ten eerste de gedeeltelijk animatronic, gedeeltelijk computer-animatie Dobby tevoorschijn getoverd. Deze ziet er levensecht uit, en was eigenlijk ook precies zoals ik hem had voorgesteld. De Special Effects hebben ook Zwerkbal weer erg gaaf neergezet. Dit keer met een 'Star Wars Pod Race' achtige achtervolging die net een soort van achtbaanrit is.

Oh en als de film is afgelopen, blijf rustig even zitten tot de aftiteling afgelopen is, er komt nog een kleine leuke scene aan het einde...

Een prachtige combinatie van avontuur, humor, spanning. Echt subliem, en echt geen kinderfilm, maar net zo goed voor de oudere leeftijden geschikt. Ik verheug me al helemaal op deel 3, die haast wel beter moet worden. Zo erg dat ik het boek er maar bijgepakt heb en weer aan het lezen ben geslagen. Aangezien deel 1 een 8.5 kreeg en dat als ik erop terugkijk eigenlijk een 8 moet zijn, krijgt dit deel een 8.75!