Game Review : Serious Sam 2 - TSE

Graphics


De nieuwe engine van Croteam is een geweldig ding. En het meest verbazende is, dat ze in iets meer dan een jaar is gebouwd. Behalve dingen als mist, transparantie en reflecties ondersteund ze ook andere dingen, zoals meerdere zwaartekrachten. Dat houdt in, dat je een kamer kan hebben waarin de vijanden over het plafond lopen. Spring in de lucht en je staat naast ze. Erg verwarrend, maar wel mooi om te spelen

Ook in het groot is de engine heel mooi. Egyptische dorpen en steden worden allemaal gerendered, zonder dat er tussentijds geladen hoeft te worden. En als je eenmaal een pyramide in moet is er nog niks aan de hand, omdat de engine binnen- en buitenruimtes moeiteloos tegelijk rendert.


Natuurlijk zijn er ook mooie dingen als lens-flares en particle systems te bewonderen. Daardoor kan je niet meer recht in de zon kijken, en heeft elk level realistische weerseffecten. Regen, sneeuw, hagel, het komt allemaal voorbij.


Geluid


Ook voor het geluid een petje af. De spanning wordt er ingehouden, niet alleen met de muziek, maar ook met de geluiden zelf. Vloeren kraken, bosjes ritselen. In de verte hoor je monsters brullen. Deuren en liften maken realistische geluiden, vijanden bewegen voor de verandering eens synchroon met het geluid van hun voetstappen.

Zodra het spannender wordt gaat de muziek harder en sneller. Hierdoor ga je zelf (merkte ik) beter opletten, want de muziek begint altijd ietsje eerder. Dat is handig, want dan weet je gelijk of er iets aan de hand is. De muziek is erg mooi. Ze klinkt lekker en wordt niet langdradig.