Jumbo stopt als eerste supermarkt met kiloknallers

Jumbo stopt met aanbiedingen op vers vlees. Dit laat de supermarkt aan Wakker Dier weten. Jumbo is de eerste supermarkt die deze ingrijpende stap zet. “We hebben grote bewondering voor de moed die Jumbo hiermee toont. De supermarkt laat zien dat plantaardige, gezonde voeding echt een topprioriteit is,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.

Wakker Dier voert sinds 2010 campagne tegen vleesaanbiedingen. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie houden deze te lage vleesprijzen in stand en dwingen ze boeren om zo goedkoop mogelijk te produceren. Molenaar: "Vleesaanbiedingen drijven de verkoop van vlees enorm op. En de dieren betalen de prijs met slechte leefomstandigheden." Wakker Dier roept andere supermarkten op om het goede voorbeeld van Jumbo te volgen.

Meer plant
Met het nieuwe aanbiedingenbeleid werkt Jumbo toe naar de ‘meer plant’-doelstelling van Wakker Dier, die Jumbo vanaf nu expliciet omarmt. Acht supermarkten onderschrijven nu deze doelstelling: Albert Heijn, Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Odin en Plus. Zij hebben samen een marktaandeel van meer dan 85 procent. Daarnaast doen ook online supermarkt Crisp en zestien bedrijfscateraars mee.

Van alle eiwitten die Nederlanders eten, is op dit moment 40 procent plantaardig. Wakker Dier vraagt bedrijven om actief toe te werken naar een aandeel plantaardig van minimaal 50 procent in 2025 en minimaal 60 procent in 2030. De Gezondheidsraad concludeerde onlangs dat een voedingspatroon met 60 procent plantaardige eiwitten beter is voor de gezondheid van de meeste Nederlanders. En daarnaast zorgt voor een 25 procent lagere milieu-impact van onze voeding.

Scope en planning
Concreet betekent dit besluit dat vanaf week 22 2024 tijdelijke prijspromoties, zogenaamde ‘van/voor-aanbiedingen’ van vers rundvlees, vers varkensvlees en verse kip bij Jumbo verleden tijd zijn. Ton van Veen, CEO Jumbo Supermarkten: "Met het stopzetten van vleespromoties zetten we een belangrijke stap in de richting van onze bijdrage aan de eiwittransitie van dierlijke naar meer plantaardige voeding. We realiseren ons dat versnelling hierin nodig is en hebben daarom als eerste in de markt deze stap genomen. Wij zijn niet over een nacht ijs gegaan in het streven naar een 50/50 eiwittransitie-doel in 2025. Uit analyses is inzichtelijk geworden dat het realiseren van dit tussentijdse doel alleen gehaald kan worden door te stoppen met vleespromoties“.

Betaalbare boodschappen
Het stopzetten van vleespromoties past bij een van de 7 Zekerheden van Jumbo om klanten altijd en elke dag een betaalbare prijs te vragen voor boodschappen. Dit besluit is een volgende stap van Jumbo in het blijven helpen van klanten om op een laagdrempelige manier ook plantaardige voeding een lekkere en betaalbare keuze te laten zijn. Dat deed Jumbo al door kennis over plantaardige recepten te vergroten en innovatieve concepten te ontwikkelen die betaalbaar, kwalitatief en smaakvol zijn.

Uiteindelijk heeft Jumbo de ambitie om in 2030 60% van haar assortiment te laten bestaan uit plantaardige eiwitproducten en veertig procent uit dierlijke eiwitproducten. Dat is in lijn met het advies van de Gezondheidsraad. Zo wil Jumbo bijdragen aan het verminderen van impact van voedselconsumptie op mens, dier en natuur. “Maar bijdragen aan de transitie doen we niet alleen. Daarom blijven wij ons ook inzetten voor verdere verduurzaming van de vleesketen samen met onze ketenpartners,” besluit Van Veen tot slot.