Grote steden: boa's verkeersboetes uit laten schrijven en zelf flitspalen plaatsen

Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag hebben aan het kabinet gevraagd om meer bevoegdheden voor de handhaving van de verkeersveiligheid. De grote steden willen boa's verkeerscontroles laten uitvoeren en zelf flitspalen plaatsen. Ze hopen daarmee het aantal ernstige ongelukken te verminderen en de nieuwe snelheidsregels beter te kunnen handhaven. 

De handhaving van de verkeersregels zijn op het moment landelijk geregeld. Een gemeente kan campagnes starten of maatregelen zoals het aanpassen van de verkeerslijnen of het plaatsen van smileypalen nemen, maar het echte handhaven komt vanuit de politie en het Rijk. Wil de gemeente bijvoorbeeld ergens een flitspaal, dan moet het Openbaar Ministerie dat besluit nemen. Voordat zo'n paal er dan komt moet de gemeente er alles aan doen om duidelijk te maken dat er echt maar 30 mag worden gereden op de wegen en dat is niet alleen met snelheidsborden. 

Maar vanwege de schaarse middelen om nieuwe flitspalen neer te zetten en de beperkte capaciteit bij de politie voor controles, vragen de vier grote steden nu om extra bevoegdheden. Zo willen ze dat boa's snelheidscontroles kunnen uitvoeren en dat zij voertuigen kunnen bekeuren op basis van het kenteken, nu moet elk voertuig eerst worden gestopt voordat er een bekeuring kan worden gegeven. Daarnaast willen ze de keuze hebben om zelf flitspalen te plaatsen in de stad. De inkomsten uit de handhaving hiervan zouden dan weer teruggaan naar een 'verkeersveiligheidsfonds' van de gemeenten zelf.