Populariteit e-bikes in 2023 onder 25-34 jarigen gestegen​

Vergeleken met vorig jaar zijn er in Nederland naar verhouding meer e-bike kopers in de leeftijdscategorie 25-34 jaar en minder in de categorie 18-24 jaar. In die laatste categorie was vorig jaar juist een toename. Het aandeel van verkochte elektrische racefietsen is afgenomen en dat van stads- en toerfietsen toegenomen.

Het aandeel van fatbikes is nog beperkt. Dit blijkt uit de GfK E-bike Monitor 2023, de jaarlijkse E-Bike Monitor van GfK. In 2023 is de monitor voor de 6e keer gehouden. Doelgroep van het onderzoek zijn recente kopers en potentiële kopers van een e-bike.

Men betaalt een hogere prijs dan gepland
De Nederlandse consument betaalt uiteindelijk gemiddeld 18% meer voor de aangekochte e-bike dan men voor ogen had in de oriëntatiefase. Deze gap, tussen bereidheid te betalen en daadwerkelijk betaald, is ten opzichte van 2022 toegenomen. De angst voor diefstal van de e-bike, een veel voorkomende drempel tot aankoop, is met 40% toegenomen in 2023

Fysieke winkel nog steeds dominant, aandeel online kanaal licht afgenomen
De gemiddelde aankoopprijs is harder gestegen dan vorig jaar. De fysieke winkel blijft het belangrijkste kanaal voor het kopen van een e-bike. De consument vindt het nog steeds belangrijk om de e-bike te zien en te testen. Na een stijging vorig jaar is het aandeel van het onlinekanaal weer iets afgenomen. Het online-aandeel voor de aankoop van een e-bike is in Nederland relatief laag.

Ook in 2023 maakte ruim 90% van de kopers die een winkel of locatie hebben bezocht een proefrit. Ook in andere landen wordt er veel gebruik gemaakt van een proefrit, maar het percentage blijft achter bij Nederland. Maar liefst driekwart van de consumenten die een e-bike in de fysieke winkel kopen geeft de voorkeur aan offline fietsenwinkels die meerdere merken in huis hebben.