Nieuwe dienstregeling van start met 1800 extra treinen

Wouter Koolmees, president-directeur NS: "Hoewel hoge inflatie en structureel ander reisgedrag voor NS grote uitdagingen blijven, kunnen we Nederland in 2024 weer een aantal verbeteringen bieden. We zijn in onze nieuwe dienstregeling een half uur sneller in Berlijn, meer Sprinters in de spits tussen Assen en Groningen, we verbinden Breda beter met Amsterdam en rijden vaker tussen grote steden als Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Dat zijn extra treinen en verbindingen die ons land bereikbaar houden en waar de reiziger zijn voordeel mee kan doen.

De nieuwe dienstregeling past bij het nieuwe reisgedrag na corona. Zo zien we op vrijdag minder mensen in de trein, terwijl de reizigersaantallen in de daluren en het weekend alweer de niveaus van voor corona aantikken. Dinsdagen en donderdagen zijn typische forensendagen geworden. Dat alles vraagt om een andere dienstregeling dan voorheen. In de nieuwe dienstregeling gaan er op maandag tot en met donderdag meer treinen rijden. En ook in het weekend breiden we uit. Waar mogelijk wil NS in de loop van 2024 meer verbeteringen doorvoeren. 

ICNG
In de nieuwe dienstregeling rijdt NS weer twee keer per uur met de IC Direct rechtstreeks over de Hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda. De ritten op dit traject staan vanaf zondag met de nieuwe Intercity (ICNG) van NS gepland. Er rijden nu 14 ICNG's in het land en daar komen er stapsgewijs meer bij. Komend jaar zien reizigers de nieuwe trein ook steeds vaker op de trajecten Amsterdam-Rotterdam en Den Haag-Eindhoven. In 2024 start NS bovendien met het testrijden met ICNG naar Leeuwarden/Groningen en naar Brussel. 

Nieuwe collega's 
Door de uitgebreide werving heeft NS afgelopen jaar veel nieuwe collega's kunnen aannemen, waardoor de impact van een personeelstekort een stuk kleiner is dan voorheen. Kantoorcollega's op de trein zijn daardoor niet meer nodig. De laatste Treinassistenten stoppen op 9 december.

De werving van nieuwe collega's blijft cruciaal voor het rijden van onze dienstregeling. Met speciale aandacht voor het vinden van voldoende technisch personeel, zoals monteurs.

Dienstregeling 2024 
De dienstregeling van 2024 bouwt voort op de dienstregeling 2023. Enkele belangrijke uitbreidingen en verbeteringen:

  • Tussen Amsterdam en Breda rijdt NS weer drie keer per uur een rechtstreekse Intercity Direct over de Hogesnelheidslijn. Dat is nu nog één keer met de Intercity Brussel en twee keer per uur met een overstap. Tussen Amsterdam en Rotterdam blijven er vijf Intercity Direct-treinen per uur rijden. In het weekend gaat NS vijf Intercity Direct-treinen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, in plaats van drie.
  • NS verhoogt in de daluren doordeweeks en in het weekend de frequentie van Intercity's op diverse trajecten van twee keer per uur naar vier keer per uur. Dit zijn bijvoorbeeld de trajecten tussen Utrecht en Den Haag, Utrecht en Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, Schiphol en Nijmegen en tussen Dordrecht en Schiphol. In de spits is dit nu al vier keer per uur.
  • Tussen Schiphol en Arnhem en tussen Dordrecht en Schiphol verhoogt NS in het weekend de IC-frequentie van twee naar vier keer per uur.
  • In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS extra Intercity's op het traject van Arnhem via Utrecht en Schiphol naar Rotterdam (v.v.), waardoor hier weer elke tien minuten een Intercity rijdt.
  • De tienminutentreinen rijden in de avonduren en op vrijdag tot en met zondag zoveel mogelijk elk kwartier. Dit biedt de kans om de Sprinters tussen die treinen van vrijdag tot en met zondag te versnellen. Zo is de Sprinter tussen Tiel en Utrecht Centraal op deze dagen zeven minuten sneller met een betere aansluiting in Tiel.
  • In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Dordrecht en Rotterdam extra Sprinters, waardoor hier weer elke tien minuten een Sprinter rijdt.
  • In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Assen en Groningen vier Sprinters per uur. Nu is dat nog twee keer per uur.
  • Tussen Arnhem en Nijmegen verhoogt NS in het dal op werkdagen, het aantal Sprinters naar vier per uur. In de spits was dit al zo.
  • NS rijdt op vrijdag, zaterdag en zondag rechtstreekse Intercity's tussen Heerlen en de Randstad, op dit moment stappen reizigers op die dagen nog over in Eindhoven.
  • De Sprinter tussen Dordrecht, Breda, 's-Hertogenbosch en Nijmegen rijdt in de avonduren en in het weekend twee keer per uur, waar dat nu één keer per uur is.
  • De Sprinter van Leeuwarden naar Zwolle, rijdt door naar Lelystad. Daarmee ontstaat een nieuwe verbinding, waarmee de huidige overstap voor reizigers naar Dronten en Kampen Zuid verdwijnt. De reistijd van Meppel naar Dronten wordt daardoor korter.
  • De reistijd met de Intercity Berlijn is een halfuur korter. Dat wordt mogelijk door aanpassingen aan de Nederlandse spoorinfrastructuur en het inzetten van andere locomotieven. Wel stopt deze trein niet meer in Almelo.
  • NS verkort de reistijd van Sprinters tussen Utrecht en Tiel en tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch met ongeveer zeven minuten op vrijdag tot en met zondag.

De trajecten waar NS op rustige momenten minder Sprinters gaan rijden:

  • Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders gaat het aantal Sprinters tijdens de daluren van vier naar twee per uur.
  • Tussen Utrecht Centraal en Woerden gaat het aantal Sprinters in de daluren van vier naar twee per uur.
  • Tussen Utrecht Centraal en Hoofddorp gaat het aantal sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur..
  • Tussen Hoofddorp en Leiden Centraal gaat het aantal Sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur