Reclamewaakhond verbiedt Toyota advertentie wegens disrespect natuur

Een commercial en een poster van autofabrikant Toyota zijn niet langer toegestaan in Engeland. Volgens de Britse reclamewaakhond ASA is het niet gepast om terreinwagens door ongerepte natuur te laten scheuren. De advertenties worden bekritiseerd vanwege hun onvoldoende aandacht voor de milieu-impact. Het betreft twee afzonderlijke reclames voor de Toyota Hilux die voor het eerst verschenen in 2020.

De reclamewaakhond kan alleen in actie komen na een klacht. Deze kwam van Adfree Cities, een organisatie die zich inzet voor reclamevrije steden, omdat de reclame "schadelijk gedrag voor het milieu vergoelijkte". Een woordvoerder vertelde aan The Guardian dat Toyota een totale minachtig voor het milieu en het klimaat toont door met deze grote en zeer vervuilende terreinwagens door rivieren en over gras te scheuren.

De ASA gaf de klager gelijk en oordeelde dat de terreinwagens in de reclame-uitingen daadwerkelijk op beeld zijn vastgelegd terwijl er geen rekening werd gehouden met de impact hiervan op de natuur en het milieu. Daarom mogen de deze reclames niet langer worden uitgezonden.

Het gaat onder meer om deze commercial: