NS weigert klaarheid storingslawine ICNG

De door de NS aangekondigde forse opschaling van de treinverbindingen met België is een wassen neus. Dat concludeert de Maatschappij Voor Beter OV op grond van de weigering van de NS om openheid te geven over het aantal storingen waarmee treinreizigers door de nieuwe ICNG-treinen worden geconfronteerd.

Sinds een aantal weken rijden treinen van het type Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) op de Hogesnelheidslijn (HSL). Keer op keer gaat het met deze treinen door storingen mis. Ritten vervallen of treinen stranden halverwege. Reizigers klagen steen en been, wat voor reizigersorganisatie Voor Beter OV op 31 juli aanleiding was om bij de NS opheldering over de problemen met de ICNG-treinen te vragen.

Nadat de NS na langdurig treuzelen eerst met een algemeen verhaal over het belang van een proefbedrijf op de proppen kwam, heeft na enig doorvragen door Voor Beter OV de NS gisteren laten weten, geen informatie over het aantal uitgevallen of onderbroken ritten met de ICNG-treinen te willen delen.

Uit deze weigering leidt Voor Beter OV af, dat de uitval bijzonder hoog is, en dat de klagende reizigers dus gelijk hebben over de ernstige gevolgen van de technische problemen bij de ICNG-treinen.

Voor Beter OV-voorman Rikus Spithorst: “De NS heeft een ronduit beroerde staat van dienst als het om gedane beloften rond de HSL en de verbinding met België gaat. Hierdoor, maar ook door de problemen met ICNG en doordat er met ProRail noch de Belgische infrabeheerder concrete afspraken zijn gemaakt over toelating van het aantal treinritten, houdt de aankondiging van de NS dat vanaf eind 2024 veel meer treinen via de HSL naar België zullen rijden het midden tussen luchtfietserij en blufpoker. Het is zorgelijk dat de ambtenaren van het Ministerie van IenW en staatssecretaris Vivianne Heijnen hier met open ogen intrappen.”