Tevredenheidsonderzoek e-cars: Tesla en Porsche scoren goed, Stellantis flopt

Elektrische auto's worden steeds beter. Toch zijn veel gebruikers minder tevreden over hun voertuig, blijkt uit een studie van het Duitse marktonderzoeksbureau Uscale. Volgens dit rapport zou slechts 18 procent van de gebruikers van elektrische auto's hun voertuig aanbevelen aan een vriend of collega voor aankoop. Vorig jaar was dat nog 30 procent. Er zijn echter grote verschillen tussen de individuele merken. 

Volgens het onderzoek zijn Tesla-rijders bijzonder tevreden over hun elektrische auto zo'n 69 procent zou hem aanbevelen. Ook de modellen van Porsche (62 procent), Genesis (63 procent) en BMW (59 procent) behalen vergelijkbare hoge waarden. Voertuigen van Kia, Hyundai, Volvo en Skoda behalen een aanbevelingspercentage van bijna 50 procent.

VW, Ford, Renault en Audi halen slechts waarden van rond de 30 procent, achter aan het einde van de ranglijst staan Nissan (13 procent), Peugeot (11 procent) en Opel (8 procent). 

Type gebruikers van elektrische auto's is gewijzigd
De marktonderzoekers verklaren de tegenstelling tussen technische vooruitgang en groeiende onvrede over een verandering in gebruikersgroepen. De tijd dat vooral mensen met overtuiging elektrische auto's reden is voorbij. In plaats van ecologische motieven spelen kostenaspecten en rijeigenschappen een steeds grotere rol. Als de bestuurders van elektrische auto's wordt gevraagd naar belangrijkste verbeterpunten, noemt 42 procent de actieradius en 47 procent de connectiviteitsapp van hun fabrikant. Volgens het onderzoek is er nog ruimte voor verbetering als het gaat om laadsnelheid, routeplanning en softwarekwaliteit in het algemeen.

Er zijn echter ook verschillen tussen de merken als het gaat om de gewenste verbeteringen. Tesla presteert bijvoorbeeld heel goed op alle vlakken - met uitzondering van bouwkwaliteit. Op dat punt scoren de Duitse premiummerken beduidend beter, die echter problemen hebben met verbruik, laadvermogen en software. Dat laatste zorgt ook voor problemen bij VW, Skoda en Cupra evenals de Chinese fabrikanten MG en Polestar, terwijl de Koreaanse merken vooral als het gaat om navigatie- routeplanning niet overtuigen.

De merken van Stellantis hebben in bijna alle opzichten moeite om hun klanten te overtuigen en met name op de Connect-apps is er stevige kritiek. In totaal werden 3.446 bestuurders van e-auto's ondervraagd, van wie 16 procent een bedrijfswagen gebruikte.