Ferrari wint 100e 24 uur van Le Mans na strijd met Toyota

Door omstandigheden een iets later bericht dan normaal, maar dat mag de pret niet drukken: voor het eerst sinds 1965 heeft Ferrari de 24 uur van Le Mans gewonnen. Op het Franse circuit was de race voor het eerst in hele lange tijd weer écht competitief, met meer dan één merk dat serieuze kans op de winst maakte.

Vooraf waren het weliswaar wel weer de #7 en #8 Toyota's die tot de favorieten behoorden, er waren beduidend meer kanshebbers: de #50 en #51 Ferrari's stonden nota bene op de eerste startrij, de #75, #5 en #6 Porsches waren gevaarlijk en ook de #2 en #3 Cadillacs konden niet zomaar genegeerd worden, net als de #93 en #94 Peugeots.

De eerste anderhalve minuut van de race verliepen prima, op een bijna-crash in bocht één na, maar daarna ging het al fout: de #311 Cadillac van Jack Aitken ging hard de vangrails in en was flink kapot, terwijl de #32 Inter Europol ook in het grind kwam te staan. Het zorgde voor een safety car-situatie, waarna de Ferrari's en Toyota's de strijd met elkaar aan gingen.

Ook in uur twee werd er gecrashed, gecombineerd met de regen na iets minder dan drie uur - en de overal aanwezige glijpartijen en aanrijdingen - zorgde dat voor bijna anderhalf uur toeren achter de safety car. De leiding werd overgenomen door de #38 Porsche van Hertz Team Jota, maar Ye Yifei ramde die even later vol de bandenstapel in.

Voorin reden de Ferrari's gestaag door, terwijl ook de #94 Peugeot ver naar voren kwam. In de nacht gleed Alessandro Pier Guidi met de leidende #51 Ferrari van de baan. Hij kon door, maar de #7 Toyota ging er voorbij...even. Veel coureurs werden verrast door een slow zone, waardoor de nodige auto's op elkaar reden, waaronder Kamui Kobayashi in de #7 Toyota. Dat was einde verhaal en de #94 Peugeot nam het weer over.

Bij de herstart schoof Toyota met de #8 terug naar de leiding, terwijl de #50 Ferrari en #5 Porsche met problemen in de pitstraat af leken te haken. Gustavo Menezes ging op zijn beurt de fout in met de #94 Peugeot vanaf plek drie, ook dat team was met schade klaar wat de kans op de winst betreft.

Zo ontstond gedurende de chaotische nacht het uiteindelijke duel om de winst: de #51 Ferrari tegen de #8 Toyota. Uur na uur zaten ze niet ver van elkaar af en in het laatste uur werd het beslist: Ryo Hirakawa maakte een fout en ging via de muur het grind in met de Toyota. Hij kon door, maar de strijd was beslist en Ferrari pakte met Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi de overwinning, voor de Toyota van Sebastien Buemi, Brendon Hartley en Hirakawa. Plek drie ging naar de #2 Cadillac van Earl Bamber, Alex Lynn en Richard Westbrook op een ronde van de winnaars, en met één ronde voorsprong op de #3 Cadillac van Renger van der Zande, Sebastien Bourdais en Scott Dixon.

De winst in de LMP2-klasse was voor de #34 Inter Europol Competition van Albert Costa, Fabio Scherer en Jakub Smiechowski. De winst in de LMGTE Am-klasse ging naar de Nederlander Nicky Catsburg en zijn teamgenoten Ben Keating en Nicolas Varrone in de #33 Corvette.