Gouden Windei voor misleidend brood van Unilever

Unilever heeft het Gouden Windei gewonnen. De levensmiddelenfabrikant kreeg de prijs voor het meest misleidende product van het jaar, voor het Blue Band Goede Start! Witbrood. Over het brood werd jarenlang beweerd dat het even gezond zou zijn als volkorenbrood. Unilever heeft de tekst op de verpakking inmiddels aangepast.

Volgens de organisator van de prijs schendt Unilever het vertrouwen van zijn klanten met leugens over zijn producten. "De grootste voedselproducent van Nederland kan nu het goede voorbeeld geven voor de hele branche door zijn reclame en marketing eerlijk te maken."

Het brood werd door bezoekers van de site van Foodwatch gekozen als meest misleidende product. Als tweede eindigde het FruitFlesje van Nestlé, een overbodige opvolgmelk voor baby's. Derde werd het drankje Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem van Heineken, dat slechts een honderdste theelepel cranberry bevat.


Gouden Windei voor misleidend brood van Unilever (Foto: Novum)