Oplage De Telegraaf gedaald

Dagblad De Telegraaf van Telegraaf Media Groep nv (TMG) heeft de totaal verspreide oplage in het eerste kwartaal van 2010 op jaarbasis zien dalen, blijkt dinsdag uit de oplagecijfers van het Instituut voor Media Auditing HOI. De totaal verspreide oplage van De Telegraaf liep in de eerste drie maanden van 2010 terug naar 638.670 exemplaren, tegen 658.218 in dezelfde periode een jaar eerder.

De totaal verspreide oplage is van belang voor de advertentie-inkomsten, de totaal betaalde kernoplage is voor krantenuitgevers van belang voor de inkomsten uit abonnementen. De totaal betaalde gerichte oplage kwam wel hoger uit in het eerste kwartaal van dit jaar: 592.407 tegen 582.313 over het eerste kwartaal van 2009.

De totaal verspreide oplage van de gratis krant Spits van TMG daalde op jaarbasis naar 432.846 exemplaren tegen 459.770 in het eerste kwartaal van 2009. Spits is daarmee nog steeds een slag kleiner dan krant Metro, die in het eerste kwartaal van 2010 een oplage had van 517.901, een daling op jaarbasis van bijna 13.000.