'Gamereviews doen er voor consument niet toe'

Volgens onderzoek van Cowen and Company hechten publishers veel te veel waarde aan de cijfers die hun games krijgen van critici. Het proberen neer te zetten van games die op reviews verzamelende websites, zoals Metacritic, een sterk gemiddelde halen draagt helemaal niet zo veel bij aan de verkoopcijfers als de uitgevers aannemen. Veel belangrijker zou het zijn om een goede serie games onder dezelfde licentie neer te zetten. Dat blijkt uit een enquête onder meer dan duizend gamers.

Mensen die de enquête invulden kregen van een aantal categorieën de vraag in welke mate ze daar waarde aan hechten bij het aanschaffen van een game. Scores die ze konden toewijzen liepen tussen de 1 en de 5, respectievelijk van totaal onbelangrijk, naar zeer belangrijk. Hieruit bleek dat gamers het eerst kijken naar het genre waar een game in valt.

De tweede factor die meespeelt bij het aanschaffen van games is hoe leuk men eerdere games uit een serie vonden. Daaruit blijkt dat het neerzetten van een sterke en populaire licentie enorm goed is voor de verkoopcijfers. Helemaal onderaan het lijsje vinden we het gemiddelde op Metacritic met een gemiddelde score van 3,11 met net daarboven individuele reviews met een score van 3,16. Zelfs advertenties en indruk in de winkels hebben met de score 3,55 een grotere invloed op aanschaf.

"Mond-tot-mondreclame scoort veel hoger dan het oordeel van critici. Hoewel de scores op Metacritic gerelateerd zijn aan de kwaliteit van games en het oordeel van gamers, zullen zij het succes van een game dus niet maken of breken," concludeert onderzoeker Doug Creuz.

Voor meer gamenieuws kijk je natuurlijk op FOK!games.