Regels F1 seizoen 2009 uitgelekt

Vandaag zijn de nieuwe Formule 1-regels voor 2009 uitgelekt. De nieuwe regels zouden voor een totale hervorming van de sport zorgen, zoals eerder bekend was. Dit is de eerste keer dat er informatie gelekt wordt over de precieze veranderingen die in zullen gaan in het kampioenschap van 2009.

Ten eerste zullen er veranderingen doorgevoerd worden met betrekking tot de maximale breedte waarover de Formule 1-auto’s mogen spannen. Vanaf 2009 zal deze maximale breedte weer op twee meter liggen in plaats van de nu maximaal toegestane 1,8 meter, wat sinds 1998 aangehouden word. Opvallend is dat de minimale breedte van de auto’s in 2009 op 1,98 meter komt te liggen, waardoor de ontwerpers weinig speling overhouden en de breedtes van de wagens min of meer gestandaardiseerd worden.

Ook zullen de maximale maten van de banden aangepast worden. Bij de voorbanden wordt de breedte een centimeter vergroot naar 36,5 centimeter. De achterbanden mogen 8 centimeter langer; van 38 naar 46 centimeter. Met deze nieuwe waarden kunnen de auto-ontwerpers zorgen voor meer grip en betere wegligging.

Naast de verandering in de maten van de auto en de banden komt er ook een verandering in de regelgeving op het technische vlak. Vanaf 2009 is het niet meer mogelijk om tijdens het seizoen grote veranderingen door te voeren aan de aerodynamica van de auto. Technische aanpassingen die niet in het reglement beschreven staan moeten aan de FIA worden voorgelegd. Hiermee kunnen problemen, zoals de ‘Twin Towers-affaire’ van afgelopen seizoen met BMW-Sauber niet meer voorkomen.

Met ingang van 2009 gaat de FIA ook KERS (Kinetic Energy Recovery Systems) verplichten in de wagens. Hiermee kan de (warmte-)energie van de banden opgeslagen worden in speciale reservoires in de auto om de opgeslagen energie weer te gebruiken voor andere systemen. Deze reservoires mogen niet meer dan 60KW aan energie bevatten en de losgelaten energie mag tijdens een ronde niet meer dan 400KJ bedragen.

Verder past de FIA nog wat andere maten en getallen aan. Het maximale gewicht van de wagens wordt verhoogd met 5Kg naar 605Kg. De FIA doet ook een aantal voorstellen met betrekking tot de achtervleugel. De breedte van de vleugel wordt vergroot naar twee meter in plaats van één. Het gaat met deze maten wel om de zogenaamde CDG-vleugel, wat niets meer betekent dan dat het twee kleinere vleugels zijn in tegenstelling tot een grote vleugel zoals we die nu zien.

In de verdeling van de punten en de opmaak van kampioenschappen wil de FIA ook veranderingen doorvoeren. De autosportbond wil langzaam af van het constructeursklassement en werkt liever aan een productiekampioenschap. Ieder team wordt niet meer verplicht een aparte teamnaam te voeren als zij rijden met een klantenmotor. Spyker F1 Ferrari zou dan Ferrari Spyker F1 kunnen worden. Zo zou ook Williams niet meer verplicht worden hun eigen naam eerst te noemen en zou dus hernoemd kunnen worden naar Toyota-Williams vanaf 2009.

Tenslotte wil de FIA door de bond zelf ontworpen, beheerde en toegestane elektronische toepassingen op de Formule 1-wagens. Ook moet het radioverkeer gedurende de hele race beschikbaar zijn voor de FIA en waar mogelijk ook voor de uitzendgerechtigden. Tot slot krijgen de cockpits van de wagens verschillende lichten waarmee coureurs gewaarschuwd kunnen worden bij gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld bij een gele vlag. Met dit systeem worden ook reddingswerkers gewaarschuwd zodat zij zo snel mogelijk ter plekke kunnen zijn bij een eventueel ongeval.

Submit: _Administr8or_