Inzet klantenchassis mogelijk voor de rechter

Het geschil omtrent de inzet van klantenauto’s in 2007 zal mogelijk worden beslist door een rechter. Althans dat is de voorspelling van Mario Theissen, motorsport directeur bij BMW.

De discussie is ontstaan naar aanleiding van de bolides van Super Aguri F1 en Scuderia Toro Rosso. De geruchten en vermoedens bestaan dat beide teams gaan rijden met een 2006-bolide van respectievelijk Honda Racing F1 en Red Bull Racing. Recentelijk vroeg Colin Kolles, teambaas van Spyker F1, de andere teams een verklaring te ondertekenen dat hun bolide voor 2007 voort is gekomen uit een eigen ontwerp, en dat de teams zich houden aan het Concorde Agreement. In het Concorde Agreement is opgenomen dat er geen gebruik gemaakt mag worden van onderdelen die door een andere renstal ontworpen zijn.

Spyker heeft hierin steun gekregen van enkele Formule 1 teams maar Super Aguri en Scuderia Toro Rosso hebben nog niet gereageerd. Ook zijn beide teams zich van geen kwaad bewust, zij stellen een eigen ontwerp te hebben gemaakt. Theissen denkt dat een rechter uitkomst moet gaan bieden: "Beide teams beweren dat ze binnen de regels blijven, meer weet ik hier niet van. Verder weet ik dat er een conflict is tussen deze twee teams en minsten één ander team. We moeten afwachten hoe dit gaat aflopen, maar dit is goed mogelijk een zaak voor de rechtbank."