Een cursus A1 Ring met Wurz

Veel geruchten beweerden dat Alexander Wurz vanaf de komende GP weer mee zou rijden in de Formule 1. Toch blijft hij derde rijder bij McLaren. Ondanks dat, weet de Oostenrijker prima de weg op de A1 Ring. Een cursus op dit circuit met Alexander Wurz.

"Ik vind racen op de A1 Ring hartstikke leuk, niet alleen omdat het mijn thuisrace is, maar ook omdat er een aantal plekken zijn waar je goed kan inhalen vanwege de drie lange rechte stukken, die beginnen en eindigen met langzame bochten."

"Een ronde op de A1 Ring begint met het sprinten over het korte rechte stuk bij start-finish, waar je uiteindelijk 305 km/h haalt in je zevende versnelling. Dan rem je hard voor Turn One, de strakke bocht naar rechts. Dat doe je met 130 km/h. Als het veld in de loop van de wedstrijd wat minder dicht bij elkaar rijdt, is deze bocht een prima mogelijkheid om in te halen. Toch zijn de eerste twee bochten van dit circuit berucht, omdat er tijdens de start makkelijk ongelukken kunnen plaatsvinden."

"Vervolgens accelereer je, terwijl je de heuvel oprijdt, naar ongeveer 290 km/h om vervolgens de blinde Remus Curve te nemen. Daarna rem je tot 65 km/h om de langzaamste bocht van het circuit te kunnen nemen, die trouwens verradelijk veel van de remmen vergt. Bij het uitkomen van de bocht trap je flink op je gaspedaal om een snelheid van 305 km/h te halen op het lange rechte eind. Aan het einde van dit rechte stuk rem je voor Turn Three, een scherpe bocht naar rechts, die je in je tweede versnelling met een snelheid van ongeveer 90 km/h neemt. Het remmen is hier uitdagend, omdat je dat op een bergafwaarts gedeelte van het circuit doet."

"Onmiddellijk hierna komt er een mix van drie lange en snelle doordraaiers. Daar, achterop het circuit bij de hoofdtribune, hou je een snelheid van boven de 160 km/h. Dit is dé perfecte plek voor de toeschouwers. Na het uitkomen van Turn Six geef je heel kort vol gas, om ten slotte de laatste twee scherpe bochten naar rechts te nemen. Je doet dat in je derde versnelling met een snelheid van ongeveer 177 km/h. Op dit punt van het circuit ervaren de coureurs krachten van ongeveer 4G, de grootste G-krachten van het circuit. Hierna is het weer vol gas om vervolgens over de start-finishlijn heen te rijden."