'Velen kunnen niet met mail omgaan'

Kom je na een welverdiende vakantie terug op je werk, zitten er honderden mailtjes in je inbox. Om dat allemaal weg te werken, kost veel tijd en je loopt nog weken achter de feiten aan. En dat wordt een steeds groter probleem. "Tien jaar geleden kreeg iedereen een cursus Windows. Nu werkt bijna iedereen met het mailprogramma Outlook, maar niemand heeft ooit te horen gekregen hoe je daar goed mee moet werken", zei Taco Oosterkamp gisteravond in FOK!radio. "En dat levert soms stress op."

Oosterkamp schreef er een boek over, 'Elke dag je hoofd en inbox leeg'. Zelf had hij 3200 mailtjes in zijn inbox toen hij terug kwam van vakantie. "Veel daarvan is wel spam, maar er bleven toch nog zo'n 800 serieuze mailtjes over. In drie dagen heb ik die allemaal weg gewerkt", zo zegt hij. "Ik geef trainingen aan mensen die 150 mailtjes per dag krijgen. Tel uit je winst als je dan twee weken weg bent." De toverwoorden zijn volgens hem 'slim sorteren'. "Ik sorteer ze op onderwerp. Dan hou ik uiteindelijk een lijst met mailtjes over waarop ik echt actie moet ondernemen."

Probleem is dat veel mensen Outlook hebben, maar het slecht gebruiken. "Veel mensen laten de mail gewoon in de inbox staan." Het boek gaat er dan ook over hoe je je inbox veel handiger inricht. "Het is gebaseerd op het boek 'Getting Things Done ' van David Allen. Hetzelfde denkmodel geldt voor iets wat je bij de koffie-automaat hoort of voor een boek dat je leest." Als je het allemaal beter inricht, raakt je hoofd ook leeg. "Als je dingen goed organiseert in je inbox, heb je meer rust in je hoofd omdat je niet steeds overal aan hoeft te denken", aldus Oosterkamp.

De luisteraars van FOK!radio herkennen het probleem van een volle mailbox wel als ze van vakantie terug komen. Uit een speciale poll (rechts onder in beeld) blijkt dat 40 procent meer dan 100 mailjes verwacht in de werk-inbox na de vakantie. Veertien procent verwacht er ongeveer 100 en zestien procent maar 50. Dertien procent gaat nog naar school en heeft dus geen werk-mail. Vier procent zegt nog vakantie te hebben en dertien procent zegt geen idee te hebben wat mail is.