Zuurstofcylinder sloeg gat in Qantas-vliegtuig

De explosie die vrijdag een groot gat sloeg in de romp van een Boeing 747 van de Australische vliegmaatschappij Qantas was inderdaad een ontploffende zuurstofcilinder. Dat hebben inspecteurs van het Australische bureau voor luchtvaartveiligheid vandaag bevestigd.

Het ventiel van de cylinder boorde zich als gevolg van de explosie door het plafond van het bagageruim het passagiersgedeelte in en sloeg daar in het dak, na op een deurgreep te zijn afgeketst. Na de knal op bijna negen kilometer verloor het toestel snel hoogte, maar de piloten wisten het in de Filipijnen veilig aan de grond te zetten en geen van de 365 passagiers en bemanningsleden raakte gewond.

De inspecteurs hebben vastgesteld dat het landingssysteem en antislipsysteem niet functioneerden toen de piloten het toestel aan de grond zetten. In Manilla was het zicht goed genoeg voor een handmatige landing, maar volgens een van de inspecteurs hadden bewolkte of mistige omstandigheden grote problemen kunnen veroorzaken. Een andere inspecteur sprak dat tegen en zei dat de piloten in dat geval op andere instrumenten hadden kunnen terugvallen.

De zuurstofcylinders dienen de inzittenden van een vliegtuig van zuurstof te voorzien, wanneer zoals in dit geval op grote hoogte de druk in de cabine wegvalt. De afdaling naar drie kilometer hoogte, waar zuurstofmaskers niet meer nodig zijn, duurde vijfenhalve minuut. Van minder dan tien passagiers zou het masker niet naar behoren hebben gefunctioneerd. Ook zouden passagiers maskers met elkaar hebben moeten delen, omdat ze niet allemaal uit het plafond naar beneden kwamen.

Het vliegtuig was op weg van Londen naar Melbourne en had een tussenlanding gemaakt in Hongkong. Het is nog niet duidelijk of het toestel te repareren is. Qantas verloor nog nooit eerder een toestel als gevolg van een ongeluk.