Supermarkten zetten PIN in tegen overvallen

Supermarkten willen dat klanten hun boodschappen zoveel mogelijk met PIN afrekenen. De aanleiding hiervoor is het stijgende aantal overvallen.

Brancheorganisatie CBL, PIN-eigenaar Currence en de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen lanceren daarom vandaag een campagne, waarin ze Nederlanders oproepen ook te pinnen bij kleine bedragen.

Het aantal overvallen bij supermarkten is volgens de organisaties in de eerste vier maanden van dit jaar toegenomen tot 78. Vorig jaar was dat in dezelfde periode 47. "We hebben het liefst alle cash uit de winkel," zegt CBL-voorzitter Klaas van den Doel.

Jaarlijks pinnen Nederlanders voor ongeveer 1,6 miljard euro. Hiervan is 35 procent uit supermarkten afkomstig. Klanten betalen nu vooral kleine bedragen contant.

De komende weken krijgen supermarktmedewerkers voorlichting over de achtergronden van de campagne. In september zullen de supermarkten voorzien zijn van posters en stickers om klanten te laten zien dat de voorkeur uitgaat naar pinnen. Currence zendt dan namens de supermarkten een reclame uit op de televisie.