''Ook moslimmannen moeten hoofd bedekken''

Moet een hoofddoek nu wèl of niet van de islam, en waarom moeten islamitische mannen hun hoofd niet bedekken? Dagblad Trouw besteedt er vandaag een artikel aan:

Nederlandse moslimleiders zeggen altijd dat de islam mannen en vrouwen als gelijkwaardig ziet. Maar waarom dragen mannen dan geen hoofddoekje? Politica Ayaan Hirsi Ali vroeg het onlangs bij een bezoek aan een islamitische school. Triomfantelijk wees een vader naar het petje op zijn hoofd. Het bleek echter een debatteertruc: ,,Mannen dragen een hoofddeksel uit praktische overwegingen (koude) of in navolging van de profeet Mohammed. Zo halen ze een wit voetje bij God. De beloning komt later in het paradijs. Voor vrouwen is het voorgeschreven'', zo zegt Arif Potmis, van het Haags islamitisch platform.

Wie vroom is, bedekt de schoonheid van het hoofdhaar, zegt Potmis. ''Dat moet van God, die in de Koran kledingvoorschriften heeft geopenbaard, zowel voor mannen als voor vrouwen''. Maar de islam kent geen dwang, dus een hoofddoekje hoeft niet gedragen te worden. Dat het dragen ervan echter toch geen vrijblijvende mogelijkheid is, geeft Potmis toe. ,,Dat er zoiets als peergroup-dwang bestaat is niet te betwisten, maar die komt dus niet uit de islam''.

De islamitische schrijfster Naima el Bezaz stelt dat een vrouw in de islam haar zedelijkheid in acht moet nemen. ''Want de kuisheid van zijn vrouw en dochters is het hoogste goed voor een moslimman.'' Hij ziet het als zijn taak daarop toe te zien. ,,De sociale controle is als een onzichtbaar traliewerk, dat een vrouw vanaf haar vroegste jeugd onderdrukt'', zo meent de schrijfster, die in de sluier een mannelijk machtsmiddel ziet, een manier om vrouwen te onderdrukken. Volgens haar zitten de De Blijf-van-mijn-lijfhuizen vol met moslimvrouwen die ''onderworpen werden aan de autoritaire genoegens van hun echtgenoten''.

Moslimmannen kunnen zich moeilijk bedwingen, als er een vrouw in de buurt is, zo wordt hen verteld. Zo zei onlangs de Rotterdamse Essalaam-moskeebestuurder Mohammed Boutaher: ,,Je moet er toch niet aan denken dat er een mooie vrouw naast je komt zitten tijdens het gebed. Dan wil je gelijk een afspraakje maken.''

De feministe Kacem Amin zei ooit: ,,Als mannen vrezen vrouwen te zien bezwijken voor hun mannelijke charmes, waarom hebben ze dan het dragen van de sluier niet voor zichzelf ingesteld?''. Mohammed Gaffar, van de Taibah-moskee in Amsterdam zegt dat mannen inderdaad ook een haarbedekkend hoofddeksel zouden moeten dragen om zo de andere sekse geen aanstoot te geven. ''Zelf doe ik dat dus ook. Wie een hoofddeksel draagt is gewoon een gelovige en dus betere moslim.''

Rahma Samoudi, voorzitster van Vrouwencentrum Salaam in Rotterdam, is van Nederlandse afkomst en draagt zelf een hoofddoek. Zij vindt het op haar beurt weer nonsens dat je een beter mens zou met een hoofddoekje. ,,Wat een kletskoek dat je beter bent als je een hoofddoek draagt. Ik kom hier regelmatig autochtone meisjes tegen die een moslimvriendje krijgen en dan om maar in de smaak te vallen bij zijn familie een hoofddoek gaan dragen. Dan zeg ik: dat heeft weinig nut. Een hoofddoek draag je voor jezelf. Het geeft je beschutting: ik ben er niet. En je draagt hem voor God: het helpt je naar het paradijs''. Volgens haar zullen mannen die hun vrouwen onder druk zetten een hoofddoek te dragen, daarop door God in het paradijs afgerekend worden.

Van Samoudi hoeven mannen geen hoofdbedekking te dragen, omdat vrouwen zichzelf veel gemakkelijker in bedwang kunnen houden dan mannen. ''Sinds ik een hoofddoek draag, word ik veel minder lastiggevallen op straat. Ik vind het best leuk om met mijn schoonheid te pronken, maar dat doe ik alleen voor mijn man. Zodra ik in huis ben, gaat alles uit''.