Brain-drainers



Het is een koude vrijdagavond in februari, bedroefd zit ik aan de keukentafel, mijn leven flitst voorbij. "Het is gewoon gestopt... Zomaar... Uit het niets..." mompel ik met glazige ogen. "Wat is er nou weer?" roept mijn vader bruut vanachter het fornuis. "De evolutie, miljoenen jaren van ontwikkeling, opeens gestopt..." mompel ik terwijl ik nog steeds glazig voor me uit kijk. Opeens, als door bliksem getroffen, draait mijn vader zich om en zegt op een brute toon "Wat een gezeik zeg... Ik weet niet waar je dat geouwehoer vandaan hebt, maar je moet het gewoon relativeren. Relativeren zeg ik je..."

Natuurlijk is de evolutie niet gestopt, maar de evolutie wordt volgens een Duits onderzoek vertraagd door een selectieve groep. Een groep die qua intelligentie achterblijft op de rest; de gamer. Een Duits onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat jongeren die regelmatig gewelddadige games spelen slechtere cijfers op school halen. Een raar gegeven als je het mij vraagt aangezien ik toch bijna mijn hele Engelse vocabulaire te danken heb aan games. Maar ook mijn kennis over de hedendaagse geschiedenis heb ik voornamelijk te danken aan de vele (inclusief gewelddadige) games die ik in mijn leven gespeeld heb. Sterker nog in sommige vakken heb ik jaren uitgeblonken dankzij games! Jarenlang was ik het irritante betwetertje, dat irritante gozertje dat zelfs de leraar verbetert. Dankzij games! Oké, ik moet toe geven dat mijn cijfers niet meer de beste van de klas zijn. En het stokje van betweter heb ik ook door moeten geven. Maar dat heeft in mijn geval helemaal niets te maken met het feit dát ik gewelddadige games speel, maar veel meer met de mate waarin ik game.

Er zijn echter een paar andere punten die mij een beetje tegen staan aan dit onderzoek. Zo is er bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar games met een 16+ en 18+ rating en niet specifiek naar gewelddadige games. Een beetje raar natuurlijk aangezien er genoeg games zijn waar totaal geen geweld in voor komt maar die vanwege 'frontal nudity' toch een 18+ rating mee krijgen. Maar er zijn ook genoeg games op te noemen waar wél geweld in voor komt en die maar een 12+ rating krijgen. Je zou dus al bijna kunnen concluderen dat het onderzoek niet een onderzoek heeft gedaan naar wat gewelddadige games met de intelligentie van de jeugd doen, maar wat games met volwassen thema's met de intelligentie van de jeugd doen.

Een ander punt dat ik vrij dubieus vind is het feit dat er alleen gekeken wordt naar wat games doen met de intelligentie van de jeugd. Waarom wordt er niet naar boeken, films of/en muziek gekeken? Als geweld in een game slecht zou zijn voor je, waarom zijn de gevechten uit een familiefilm als Pirates of the Caribbean dat dan niet? Als je dom zou worden van hersenloos hack'n slashen, waarom zou je dan niet dom worden van hersenloos hakken op housemuziek? Als een Engels boek goed voor je ontwikkeling zou zijn, waarom is het lezen van een uitgebreide (Engelse) encyclopedie in een gewelddadig spel als Mass Effect dan opeens slecht voor je?

Het laatste punt waar ik over struikel is het feit dat het hier om een Duits onderzoek gaat. Duitsland, het land waar je nog net niet gesubsidieerd wordt om gewelddadige games af te kraken. Kunnen we dergelijke onderzoeken uit landen, waar het bloed groen is in games, namelijk wel serieus nemen? Ik zou bijna chargerend opperen dat die Duitsers dom worden van de censuur in plaats van het geweld. Of dat je in Duitsland inderdaad geen tijd meer overhoudt voor je studie, omdat het zo verdomd veel moeite kost om een fatsoenlijke (gewelddadige) game in je klauwen te krijgen. Daar komt natuurlijk nog eens bij dat onderzoeken negen van de tien keer verwaarloosbaar zijn en dat je ze niet te serieus moeten nemen. Alhoewel, ik las laatst iets over een onderzoek waaruit bleek dat nerds beter in bed zijn...

"Relativeren! Relativeren zeg ik je!" roept mijn vader bruut vanuit de keuken.