\"Help, ik ben een achievementhoer!\"



Het was een zonnige maandagmiddag in april, kinderen speelden vrolijk buiten, de postbode floot ongegeneerd een liedje en zelfs de glazenwasser was in opperbest humeur. Iedereen had een topdag, het was weer lente! Iedereen, behalve ik, ik zat aan de keukentafel droevig voor me uit te staren. \"Krrrrriiiii-BAM!\" nors had mijn vader de deur achter zich dicht geslagen. Terwijl hij me in de deuropening staand bleef bestuderen zei hij: \"Wat is er nou weer met je aan \'t handje?\" Langzaam draaide ik me naar hem toe en zei: \"Pa, we leven in een tijd waarin mensen het nut van gamen willen inzien, waarin je als kalend gamer retro wordt en waarin de Ikea en Leen Bakker profiteren van onze gameverslaving...\" Goffedomme! Je hebt toch niet de Cosmo zitten lezen he? Vuile zeik...\" riep hij me geïrriteerd toe. \"\'Nee,\" antwoordde ik zacht \"iets veel ergers... Ik heb Bully voor 100% uitgespeeld\" \"Krijg nou klere, dat is zelfs door mij niet meer te relativeren.\"

Ondanks dat zelfs mijn vader geen licht meer zag aan het einde van deze tunnel van problemen leek het me toch beter om even rustig te blijven. Sommige mensen zullen nu misschien denken: \"Het voor honderd procent uitspelen van een game is toch niet erg? Dat is toch juist mooi!\" Zelf zie ik het liever als oersaai en een teken dat je te veel vrije tijd hebt, een serieus probleem dus. Ik was tot voorheen dan ook niet iemand die de tijd hier voor nam en een game ging gewoon de kast in zodra ik hem rond gespeeld had. Hier kwam echter verandering in toen ik een nieuw systeem leerde kennen: het achievements-systeem.

Het is nog geen zes maanden geleden dat ik Koei en Notorious_Roy op IRC uitlachte om hun achievement-verzamelwoede. \"Achievements, nee dat is niks voor mij.\" zei ik trots. \"Ik kan met ook niet voorstellen dat je voor een paar gamerpoints zulke zinloze opdrachten gaat voltooien.\" werd daar stoer aan toegevoegd en woorden als \"achievementhoer\" zullen waarschijnlijk ook de revue gepasseerd zijn. Nu, zes maanden later, is er echter van alles veranderd. Zo ben ik bijvoorbeeld de trotse bezitter van een Xbox 360 geworden en maakte ik kennis met het achievement-systeem. Natuurlijk kende ik het systeem van horen zeggen en van vrienden, maar nog nooit had ik zelf een \"Achievement Unlocked\" ervaren. In het begin werd er zelfs nog even lacherig over het systeem gedaan: \"Die idioten denken toch zeker niet dat ik alle Europese, Amerikaanse en Aziatische auto\'s ga kopen!\" Maar een aantal dagen later zat ik dan toch nog steeds datzelfde Forza 2 te spelen, maar nu onder luid gebrul: \"YES!!! Alle Duitse auto\'s gekocht! Zweedse auto\'s here I come!\" Een achievementshoer was geboren...

Deze verzameldrift heeft er dus met name voor gezorgd dat ik voor de eerste keer uit mijn leven een game compleet heb rondgespeeld. Naast de main- en side-quests deed ik nu ook opeens dingen die ik voorheen als nutteloos beschouwde, waarom zou ik immers alle auto\'s kopen in een Forza 2 of alle elastiekjes verzamelen in Bully? Achievements hebben hier echter verandering in gebracht en dat heeft twee redenen. Ten eerste geeft het gewoon voldoening om het simpele \"Achievement Unlocked\" in beeld te zien staan en ten tweede is het ook iets waarmee je kunt pronken. Pronken inderdaad, het uitstallen van mijn, door vele genoemde, digitale penis en ik heb de grap \"die heeft zeker iets te compenseren\" al velen malen voorbij horen komen. Daar ben ik het echter niet helemaal mee eens, is het namelijk voor mij belangrijk hoeveel gamerpoints ik heb? Nee, maar wat ik wel leuk vind om met mijn achievements te laten zien dat ik bepaalde games op een hoog moeilijkheidsgraad heb uitgespeeld of dat ik de moeite heb genomen om een spel helemaal rond te spelen. Dus niet zozeer een show-off in kwantiteit, maar in kwaliteit en ik hoop eigenlijk ook dat Microsoft (en third-party uitgevers) meer op de kwaliteit van achievements gaan letten. Natuurlijk zijn sommige simpele achievements er leukgrappig, maar toch geeft het je een stuk meer voldoening als je een hele moeilijke achievement unlocked. Van mij betreft zouden achievements als: \"Voltooi minstens één challenge\", meteen uit de games gesloopt mogen worden. Geef mij maar liever een achievement als: \"Voltooi alle challenges op de hoogste moeilijkheidsgraad\".

Naast dat het verzamelen van achievements, naar mijn idee, erg leuk is heeft het nog een groot voordeel met zich meegebracht. De speelduur van spellen wordt er aanzienlijk mee verlangd. Met Bully was ik bijvoorbeeld binnen acht uur klaar, maar dankzij het behalen van de 100%-achievement ben ik opeens het dubbele kwijt geweest. Bovendien ontdekte ik dingen, waaronder een supertof wapen, die ik anders nooit ontdekt zou hebben. Je zou dus zeggen dat er bijna alleen maar pluspunten zitten aan het achievementsysteem zitten, maar is dat ook zo? Als ik heel eerlijk ben moet ik zeggen dat ik het niet weet. Mijn visie is als achievementshoer immers zo gekleurd als de inhoud van een zakje M&M\'s. Misschien probeer ik mijn achievementshoerschap ook alleen maar goed te praten...

Find at least three excuses to gloss over your achievementwhoreship!
Achievement Unlocked