Drie games die je gespeeld moet hebben op je mobiel

Shades

Tetris blijft een alltime favoriet, en er zijn al vele pogingen geweest om er een kloon of een variant op te maken. Maar de basisgame blijft een magische aantrekkingskracht houden. Hoe dat komt? Eenvoud. Keep it simple stupid, dus geen powerups, bonusblokjes of handicaps erbij. Bij Uovo, de makers van het spel Shades, hebben ze dat begrepen want zij komen met een spel dat het ook eenvoudig houdt. Het heet voluit niet voor niets Shades: A Simple Puzzle Game. De blokjes zijn maar één vorm, namelijk een vierkant. De twist? In Shades maakt de kleur het verschil.

Zoals gezegd, het is heel simpel. Bij de start kiest het spel een basiskleur, laten we zeggen groen. Er vallen dan allerlei kleuren groen naar beneden, die met elkaar kunnen samensmelten, mits ze dezelfde kleur zijn. Als ze samensmelten worden ze een tint donkerder. Op deze manier moet je al puzzelend bedenken waar je bepaalde kleurtinten gaat laten vallen om zo een complete rij van vier blokjes in dezelfde kleur te maken. Een donkerdere tint op een kleur zetten is een probleem, want je kunt nooit meer zorgen dat die samensmelten. Dat moet je dus proberen te voorkomen en als het dan toch eens niet anders kan, het probleem wegwerken door de bovenste rij met het te donkere blokje zien weg te werken.

Shades  Shades

Er zijn drie moeilijkheidsgraden in Shades, die de snelheid waarmee de blokjes naar beneden vallen aanpassen. Om erin te komen is easy natuurlijk handig, maar dat is eigenlijk te eenvoudig, dus al snel kies je medium of hard, om het voor jezelf uitdagend te houden. De blokjes vallen steeds sneller naar beneden, maar op de hoogste moeilijkheidsgraad ben je al snel op de maximale snelheid bezig. Er is een bug die hopelijk nog aangepakt wordt: op de hoogste snelheid wil het heel af en toe gebeuren dat het blokje niet doet wat je wil, dus dan heb je al vrij gegarandeerd een puzzelprobleem waarbij je op hoge snelheid een oplossin moet zien te bedenken om dat ene donkere blokje weg te werken. Een tweede probleem is als je het spel even weg tikt en weer verder wil spelen. Mocht je verbinding met Game Center zijn verbroken, dan wil iOS dat je weer inlogt, terwijl het spel op de achtergrond verdergaat. Dat is dus simpelweg verneukeratief, zeker op hoge snelheid.

Eenvoud maakt Shades zo verslavend. Je kunt het even opstarten en kort spelen, maar mocht je onderweg zijn dan merk je niet eens dat de tijd voorbijvliegt en kan het al snel een uurtje of langer worden. Een leuke Tetris-kloon, van makers die begrijpen dat spellen niet moeilijk hoeven te worden gemaakt om leuk te zijn. Hopelijk worden de twee bugs nog weggewerkt. De makers brengen nog updates uit, alleen zijn tot op heden de bovenstaande twee irritaties nog niet opgelost.