Hearthstone krijgt herzien progressiesysteem, achievements en gamemodus

Het nieuwe progressiesysteem is waarschijnlijk de meest ingrijpende wijziging die ooit in Hearthstone is doorgevoerd. Momenteel is het zo dat je dailies voltooit voor gold en ... dat is het wel. Met het nieuwe systeem heb je nog steeds dailies, maar ook weeklies. Bovendien geven deze quests geen gold meer, maar experience.

Hearthstone Rewards Track 

Deze experience heb je nodig om voortgang te boeken in de 'Reward Track' (lees: battle pass) van een expansion. Deze Reward Track bestaat uit vijftig levels en die geven elk een eigen reward. Dit kan gold zijn, maar ook een legendary, een upgradeble hero en meer. Blizzard heeft veel aandacht besteed om ervoor te zorgen dat spelers niet minder gold krijgen dan in het huidige systeem bij een gelijke hoeveelheid aan speeltijd. Boven level 50 kun je nog steeds doorlevelen en ontvang je 150 gold per level.

De Reward Track maakt onderdeel uit van de Tavern Pass, waar ook de perks voor Battlegrounds onder vallen, maar wil je niet betalen is er ook een gratis versie voor alle spelers. Spelers die de Tavern Pass wel kopen ontvangen een 10%XP boost, een gouden versie van Silas Darkmoon en alle items die je al hebt vrijgespeeld op de gratis versie (indien van toepassing).

Hearthstone Quests

Eigenlijk werkt het dus vrijwel hetzelfde als andere battle passes, maar dan toegepast op Hearthstone. Er zijn echter meerdere manieren om experience te verdienen. Je hebt de dailies en weeklies, maar aanvullend verdien je simpelweg XP door de game te spelen in welke modus dan ook. Tot slot komt het nieuwe Achievement-systeem goed van pas, want het halen van achievements heeft bonus XP in de Reward Track.

Achievements
Achievements komen in alle vormen en maten. Je hebt achievements voor Arena, Battlegrounds, Tavern Brawls, Ranked, je collectie en ga maar door. Elk aspect van de game is vertegenwoordigd. Enkele voorbeelden zijn:

Hearthstone achievements

- Win een game in Battlegrounds als Ragnaros
- Verzamel alle Demon Hunter-kaarten uit de Scholomance Academy-uitbreiding
- Speel 1000 Murlocs
- Win een game terwijl je niet meer dan één minion oproept

Je snapt het idee. Het is een systeem om spelers uit te dagen, hun moeite te belonen en tegelijkertijd meer doelen te geven in de game om te voltooien. Dit alles samen moet zorgen voor een betekenisvolle ervaring waarin je ook in kleine bursts progressie kunt boeken. Elke Reward Track duurt evenlang als de expansion in kwestie, dus je hebt zo'n drie tot vier maanden de tijd om je beloningen te verdienen.

Persoonlijk kijk ik erg uit naar het nieuwe systeem. Het oude systeem was al jaren achterhaald en dit nieuwe systeem biedt genoeg om interessant te blijven en spelers uit te blijven dagen. Met de toevoeging van nieuwe achievents en het bijschaven van alle systemen, moet dit de toekomst van Hearthstone zijn. Of het allemaal gebalanceerd is en genoeg oplevert is afwachten, maar Blizzard heeft al aangegeven niet bang te zijn om te schakelen waar nodig.

Duels

Naast de nieuwe uitbreiding en het bovenstaande heeft Blizzard ook een nieuwe gamemodus aangekondigd: Duels. Dit is simpel samen te vatten als 'PvP Dungeon Runs'. Dungeon Runs is een format dat erg populair was onder de spelers. Je begon met een klein deck en moest het opnemen tegen steeds sterkere vijanden. Na het verslaan van een vijand kon je meer kaarten steken in je deck, sterke schatten toevoegen en op deze manier was geen enkele run hetzelfde.

Hearthstone Duels Heroes 

Spelers vonden het echter jammer dat deze modus enkel PvE was (dus tegen AI) en dat je niet door kon spelen met je deck, nadat je run was afgelopen. Daar komt met Duels dus een einde aan. De modus is PvP, dus speler tegen speler, waardoor je goed kunt meten hoe sterk je deck nou eigenlijk is. Daarnaast houdt je run ook niet meteen op als je verliest: net als in Arena heb je drie levens, dus één of twee keer verliezen is geen drama. Het verbaast dan ook niet dat toegang tot Duels ook 150 gold kost, al is er gelukkig ook een gratis versie toegevoegd. Hier heb je wel toegang tot minder heroes en speciale schatten.

Nieuw in Duels is dat je zelf bepaalt uit welke kaarten je startersdeck bestaat. Deze kies je namelijk uit beschikbare sets (deze rouleren in Duels) uit je eigen collectie. Bovendien maakt Duels gebruik van hetzelfde Rating-systeem als Battlegrounds, zodat je makkelijk kunt inschatten hoe goed je presteert in de modus. De modus gaat na de patch van vandaag in early-access, maar is voor iedereen beschikbaar vanaf 17 november. Blizzard belooft regelmatig nieuwe heroes, schatten en meer toe te voegen.

Hearthstone Duels Treasures

Persoonlijk kijk ik erg uit naar de nieuwe modus. Dungeons Runs zijn nog steeds leuk om te doen, dus een competitieve versie daarvan met meer mogelijkheden klinkt als een droom die uitkomt. Wel ben ik zenuwachtig over het verdienmodel van de modus. Het vrijspelen van Hero Powers en Schatten is bijvoorbeeld afhankelijk van het feit of je bepaalde Legendaries bezit of genoeg kaarten in een bepaalde rariteit hebt. Het voordeel van iets als Battlegrounds was dat het compleet losstond van de rest van de game, dat lijkt hier minder het geval.

Het zijn hoe dan ook opwindende en spannende toevoegingen voor Hearthstone. Of het allemaal meteen goed werkt is afwachten, maar het betekent voor veel spelers wel meer incentive om te spelen en een potentieel betere ervaring. Voor een game die dit jaar zes is geworden is dat best prima. Blizzard is goed bezig, getuige ook het feit dat er dit jaar vele miljoenen unieke spelers zijn en zelfs meer dan vorig jaar, en dit lijkt de volgende stap in de goede richting. We gaan het meemaken en blikken op een later moment ongetwijfeld terug, wanneer we zelf aan de slag zijn gegaan met alle nieuwe content.