Shoot the Nineties

 

In 1997 kwam LucasArts niet alleen met een vervolg op Dark Forces, Star Wars Jedi Knight: Dark Forces II genaamd, maar ook met een shooter die in het Wilde Westen afspeelde. Outlaws kenmerkte zich vooral door de tekenstijl die juist niet de werkelijkheid wilde benaderen, maar meer richting stripboekstijl ging. In het spel ben je de gepensioneerde sheriff James Anderson. Na een bezoekje aan de winkel vindt hij zijn vrouw al stervende terug en is zijn dochter gekidnapped. Voer genoeg dus voor een wilde achtervolging om zijn dochter te redden en zijn vrouw te wreken.

Redneck Rampage probeerde de algehele awesomeness van Duke Nukem 3D te evenaren, maar faalde. De rednecks Leonard en Bubba zijn op zoek naar hun gegijzelde varkentje Bessie. Dat buitenaardse wezens het varkentje gejat hebben en toevallig ook nog de wereld willen veroveren is jammer, want de twee rednecks willen hun Bessie terug, koste wat kost. Het spel had grappige dingen. De levensmeter vulde je weer door eten of drank te nuttigen. Maar door teveel eten begon je scheten te laten waardoor het sneaken naar een vijand onmogelijk werd. Door te drinken kreeg je niet alleen leven erbij, maar kon je ook beter tegen kogels van de vijand. Maar drank maakt meer kapot dan je lief is, want door te veel drank werd je onbestuurbaar en werd het beeld ook wazig. Het ging vanzelf weg, maar ondertussen was je wel weerloos.

GoldenEye 007 was een Nintendo 64-spel dat, op Super Mario 64 en Mario Kart 64 na, het best verkochte Nintendo 64-spel is. Het spel heeft meerdere prijzen gewonnen en ook Rare ontving prijzen voor hun kunststukje op de console. GoldenEye 007 volgt het plot van de James Bond-film, met wat kleine wijzigingen. Het spel werd gezien als de eerste succesvolle shooter op een console, met uitstekende gameplay in single- en multiplayer. In de multiplayer speelde je op een splitscreen met maximaal vier spelers tegen elkaar. Het is niet voor niets dat er een remake is verschenen voor de Wii en later voor PlayStation 3 en Xbox 360 in de vorm van GoldenEye 007: Reloaded.

In 1997 legt Quake II de lat voor graphics en netwerkcode weer een stukje hoger. Dit keer worden 3D-kaarten meteen ondersteund en is het gemakkelijker om mods te maken. De ontwikkelaar id Software kwam de community hiermee tegemoet. Later wordt de sourcecode vrijgegeven zodat de echte diehards alle vrijheid hadden, non-commercieel dan, om hun eigen ports en versies te maken. De Quake II-engine werd door veel bedrijven gelicenseerd om hun eigen commerciële games mee te maken.

De Quake II-engine zien we dan de tijd erna ook terug. Op de volgende pagina zie je er een paar.